۶-۱۰-۱۳۹۲, ۱۰:۳۹ عصر
انسان در ديدگاه اسلام؛ از خاک تا ملکوت
انسان داراي ماهيت و طبيعت عمومي است كه بر آن طبيعت زاده شده داراي سرشت خاكي و ملكوتي، داراي تمايلات، استعدادها و كشش هايي است، اما ماهيت خاص خود را بايد در سايه كوشش و اراده شخصي بسازد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بنابر آیات قرآن، خداوند انسان را در روي زمين خليفه قرارداده است، يعني حاكميت و سلطه زمين براي اوست كه بر آن حكم براند و در آن تصرف كند و اين نه تنها در زمين كه در آسمان نيز، مواهب سماوي كه قابل مهار كردن و تصرف انسانهاست در چنبر تسخير آنان قرار داده شده است (گردآوری : انجمن ناجی) انسان در جريان تحول مادي و دگرگوني هاي فيزيولوژيك به مرحله اي رسيده كه با نفخه روح الهي آفرينش ديگر يافته و در مسير عادي طبيعي خود به يك جهش الهي و ملكوتي دست يافته و موجودي برتر شده است، بدان گونه كه حتي فرشتگان مامور شدند در پيشگاه او خضوع كنند و نيروهاي معنوي جهان هم رام او باشد.
انسان داراي ماهيت و طبيعت عمومي است كه بر آن طبيعت زاده شده داراي سرشت خاكي و ملكوتي، داراي تمايلات، استعدادها و كشش هايي است، اما ماهيت خاص خود را بايد در سايه كوشش و اراده شخصي بسازد. تمايلات و استعدادها همه آمادگي و زمينه هايي است و گرنه خود اوست كه بايد از اين استعدادها بهره گيرد و ماهيت و چگونگي خويش را بسازد.
آزادي انسان و تقدير الهي
انسان آزاد و صاحب اختيار است اما اين آزادي را خدا به او داده است و به قول بعضي از نويسندگان معاصر؛ انسان محكوم به آزادي است (گردآوری : انجمن ناجی) هيچ مكتبي نمي گويد كه اين آزادي را انسان خودش به خويشتن داده است بلكه همه مي گويند به او داده شده و از جاي ديگر بر او تحميل شده است (گردآوری : انجمن ناجی)اكنون كه چنين است چرا اين افاضه از طرف خدا نباشد،و چرا آن را موهبت الهي ندانيم.
حوزه انتخاب و نقش هدايت
كشش هاي فطري و هدايت الهي و حتي شرايط محيط،در حوزه انتخاب و آزادي انسان نقش دارند،اما نه نقش جبري بلكه صرفا نقش ايجاد تمايل و روشنگري.در هر حال اين اراده آزاد انسان است كه بايد به اين تمايلات شكل دهد و آنها را تعديل كند، يا با تشخيص و بصيرت از هدايت ها بهره گيرد و حي الهي هدايتي است روشنگر و بصيرت افزا و رهگشا و لطفي است از طرف خدا كه انسان را در تلاش خود براي يافتن راه راهنمايي مي كند.
هدف داري انسان
جهان آفرينش بي هدف و بيهوده نيست انسان و زندگاني او هم نمي تواند بي هدف باشد. هدف از آفرينش انسان سير تكاملي او در همه ابعاد وجودي است و بارور شدن و شكوفا شدن او و سرانجام سير به سوي كمال مطلق.
انسان مسئول
اين خود انسان است كه مسئول ساختن خود و ساختن محيط است ،اما مسئول در برابر چه كسي؟ برخي از مكتب ها در اين زمينه توضيحي ندارند،چون از دید آنها وراي انسان، شعوري و مقام بازخواست كننده اي نيست. اما در اسلام هم مسئوليت هست و هم اين مسئوليت در برابر قدرت عظيم حكيم و آگاهي كه جدا بازخواست مي كند و عكس العمل نشان مي دهد؛ و لتسئلن عما كنتم تعلمون"مسلما در برابر آن چه مي كنيد مسئول هستيد. و اتفاقا اين چنين مسئوليتي مي تواند بردي عظيم داشته باشد و كشش و انگيزه ايجاد كند.
مراقبت و اضطراب
انسان تربيت شده اسلامي داراي مراقبت و به عبارت ديگر اضطراب"است، زيرا مسئول انتخاب راه است (گردآوری : انجمن ناجی) چون مسئول سقوط و انحطاط يا نجات و فلاح خود و جامعه است (گردآوری : انجمن ناجی) چون هر عملش مي ماند و بازده دارد. چون انتخابش سرنوشت ساز است و همين اضطراب و مراقبت حساب گري و سازندگي بيشتري به همراه خواهد داشت كه در انتخاب او اثر مي گذارد.
انسان بي پناه نيست
در اسلام مختار بودن انسان به معني بي پناهي و به خود وانهادگي او نيست انسان حمايت مي شود مورد مهر و لطف الهي است (گردآوری : انجمن ناجی) راهنمايي مي شود اگر به راستي حركت را آغاز كرد و تلاش نمود توفيق و امداد الهي مي رسد،تنها نمي ماند خدا با اوست گويي همه چيز با اوست اگر به راستي با او پيوند برقرار كرد دريچه هاي روشن بيني و توان و نيرو به روي او باز مي شود،دلگرم و پر شور و با نشاط مي گردد.
انسان داراي ماهيت و طبيعت عمومي است كه بر آن طبيعت زاده شده داراي سرشت خاكي و ملكوتي، داراي تمايلات، استعدادها و كشش هايي است، اما ماهيت خاص خود را بايد در سايه كوشش و اراده شخصي بسازد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بنابر آیات قرآن، خداوند انسان را در روي زمين خليفه قرارداده است، يعني حاكميت و سلطه زمين براي اوست كه بر آن حكم براند و در آن تصرف كند و اين نه تنها در زمين كه در آسمان نيز، مواهب سماوي كه قابل مهار كردن و تصرف انسانهاست در چنبر تسخير آنان قرار داده شده است (گردآوری : انجمن ناجی) انسان در جريان تحول مادي و دگرگوني هاي فيزيولوژيك به مرحله اي رسيده كه با نفخه روح الهي آفرينش ديگر يافته و در مسير عادي طبيعي خود به يك جهش الهي و ملكوتي دست يافته و موجودي برتر شده است، بدان گونه كه حتي فرشتگان مامور شدند در پيشگاه او خضوع كنند و نيروهاي معنوي جهان هم رام او باشد.
انسان داراي ماهيت و طبيعت عمومي است كه بر آن طبيعت زاده شده داراي سرشت خاكي و ملكوتي، داراي تمايلات، استعدادها و كشش هايي است، اما ماهيت خاص خود را بايد در سايه كوشش و اراده شخصي بسازد. تمايلات و استعدادها همه آمادگي و زمينه هايي است و گرنه خود اوست كه بايد از اين استعدادها بهره گيرد و ماهيت و چگونگي خويش را بسازد.
آزادي انسان و تقدير الهي
انسان آزاد و صاحب اختيار است اما اين آزادي را خدا به او داده است و به قول بعضي از نويسندگان معاصر؛ انسان محكوم به آزادي است (گردآوری : انجمن ناجی) هيچ مكتبي نمي گويد كه اين آزادي را انسان خودش به خويشتن داده است بلكه همه مي گويند به او داده شده و از جاي ديگر بر او تحميل شده است (گردآوری : انجمن ناجی)اكنون كه چنين است چرا اين افاضه از طرف خدا نباشد،و چرا آن را موهبت الهي ندانيم.
حوزه انتخاب و نقش هدايت
كشش هاي فطري و هدايت الهي و حتي شرايط محيط،در حوزه انتخاب و آزادي انسان نقش دارند،اما نه نقش جبري بلكه صرفا نقش ايجاد تمايل و روشنگري.در هر حال اين اراده آزاد انسان است كه بايد به اين تمايلات شكل دهد و آنها را تعديل كند، يا با تشخيص و بصيرت از هدايت ها بهره گيرد و حي الهي هدايتي است روشنگر و بصيرت افزا و رهگشا و لطفي است از طرف خدا كه انسان را در تلاش خود براي يافتن راه راهنمايي مي كند.
هدف داري انسان
جهان آفرينش بي هدف و بيهوده نيست انسان و زندگاني او هم نمي تواند بي هدف باشد. هدف از آفرينش انسان سير تكاملي او در همه ابعاد وجودي است و بارور شدن و شكوفا شدن او و سرانجام سير به سوي كمال مطلق.
انسان مسئول
اين خود انسان است كه مسئول ساختن خود و ساختن محيط است ،اما مسئول در برابر چه كسي؟ برخي از مكتب ها در اين زمينه توضيحي ندارند،چون از دید آنها وراي انسان، شعوري و مقام بازخواست كننده اي نيست. اما در اسلام هم مسئوليت هست و هم اين مسئوليت در برابر قدرت عظيم حكيم و آگاهي كه جدا بازخواست مي كند و عكس العمل نشان مي دهد؛ و لتسئلن عما كنتم تعلمون"مسلما در برابر آن چه مي كنيد مسئول هستيد. و اتفاقا اين چنين مسئوليتي مي تواند بردي عظيم داشته باشد و كشش و انگيزه ايجاد كند.
مراقبت و اضطراب
انسان تربيت شده اسلامي داراي مراقبت و به عبارت ديگر اضطراب"است، زيرا مسئول انتخاب راه است (گردآوری : انجمن ناجی) چون مسئول سقوط و انحطاط يا نجات و فلاح خود و جامعه است (گردآوری : انجمن ناجی) چون هر عملش مي ماند و بازده دارد. چون انتخابش سرنوشت ساز است و همين اضطراب و مراقبت حساب گري و سازندگي بيشتري به همراه خواهد داشت كه در انتخاب او اثر مي گذارد.
انسان بي پناه نيست
در اسلام مختار بودن انسان به معني بي پناهي و به خود وانهادگي او نيست انسان حمايت مي شود مورد مهر و لطف الهي است (گردآوری : انجمن ناجی) راهنمايي مي شود اگر به راستي حركت را آغاز كرد و تلاش نمود توفيق و امداد الهي مي رسد،تنها نمي ماند خدا با اوست گويي همه چيز با اوست اگر به راستي با او پيوند برقرار كرد دريچه هاي روشن بيني و توان و نيرو به روي او باز مي شود،دلگرم و پر شور و با نشاط مي گردد.