انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: زنان و دوران میانسالگی یا میانسالگی در خانم ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کامران از انجمن ناجی در مورد  زنان دوران میانسالی را چگونه بگذرانند میگوید!؟
آیا می دانید میانسالی چه زمانی آغاز می شود؟ چهل سالگی؟ پنجاه سالگی؟ و چه موقع پایان می پذیرد؟ شصت سالگی؟ یا شصت و پنج سالگی؟ این آمار و ارقام در مورد همه یکسان است؟ ورود و پایان دوره میانسالی چه دوره ای است؟ آیا متغیر بودن مکانیزم بدن و سیستم دفاعی در برابر بیماری ها می تواند در رسیدن به این دوره موثر واقع شود
اگر هر خانم بداند که برای ورود به این دوره باید این تغییرات را بپذیرد و به طور اصولی با مشکلا ت آن مبارزه کند آن گاه می تواند با خیال راحت وارد این دوره شود و خود را برای مرحله بعدی زندگی اش آماده سازد. مطمئنا هیچ گاه برای بازسازی دیر نیست و این تصور که شخص از لحاظ فیزیکی و روانی رو به نزول است کمرنگ تر می شود. ترس زنان از پیری زودرس و از دست دادن زیبایی ظاهری و قدرت بدنی و... یک امر بدیهی است، چرا که زنان همیشه سعی دارند از آن چه هستند خود را جوان تر بنمایند و زندگی یک زن به جوان بودن و تظاهر به جوان بودن و پیری تقسیم می شود پس دوره میانسالی چه می شود؟ این امر اصلا منصفانه نیست چرا که ورود به این دوره نه تنها بد نیست، بلکه دورانی است در خور توجه، چرا که مردان در این سن و سال به مانند جوانی احساس شادابی به مانند پیران احساس با تجربگی می کنند در صورتی که یک زن میانسال بر خلا ف آقایان قصد پوشاندن آثار میانسالی را دارد بنابراین برای ورود به این دوره این نکات را یادآور می شویم.
نحوه زندگی، روش تغذیه، نحوه ورزش می‌تواند شما را در مسیر این راه پر پیچ و خم به صعود نزدیک کند.
شروع به مرحله میانسالی با این علامات خود نمایی می کند:
۱) مو کم کم شروع به ریختن می کند و تدریجا به دخالت ژنتیک رنگ خود را از دست می دهد و خاکستری و سپس سفید می شود.
۲) پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد.
۳) چشم ها به خوبی گذشته روی اشیای نزدیک متمرکز نمی شوند.
۴) دیواره رگها سخت می شوند.
۵) غضروف مفصل ها آب خود را از دست می دهند.
۶) کلیه ها مواد زائد را آهسته تر از خود خارج می کنند.
تغییرات به وجود آمده در بافت عضلا ت بیانگر کند شدن سوخت وساز بدن و در نتیجه افزایش بافت های چربی است که نگه داشن وزن مناسب بدن به جز با ورزش و رژیم غذایی خواه ناخواه امکان پذیر نیست. تغییرات حاصله به غیر از اثرگذاری بر روی بافت ها و عضلا ت روی مفاصل پشت و استخوان ها نیز اثر می گذارد. همچنین ارتجاعی شدن پوست در اثر از دست دادن پروتئین ها و فیبر بافت های پیوندی بر اثر مرور زمان اتفاق می افتد. آیا می دانید چرا در آستانه ورود به دوران میانسالی با خشک شدن پوست مواجه می شویم؟ از آنجائی که غده های چربی و عرق مهمترین مولد رطوبت در پوست هستند با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران یائسگی این غدد کندتر عمل می کنند و در نتیجه پوست شروع به خشک شدن تدریجی می کند. دومین نشانه به وجود آمده روی پوست چروک شدن آن است که در اثر از دست دادن خاصیت ارتجاعی فیبرهای کلا ژن و الا ستین است و مولکول های این فیبرها سخت و جمع می شوند و در نتیجه پوست چروک می شود. سومین اثر روی پوست نازک شدن پوست است که در اثر کمک کاری سلول ها و عمل بازسازی آنها بازدهی کلا ژن نیز کم می شود و در نتیجه پوست نازک می شود. خشک شدن و چروک شدن و شل شدن پوست عوامل غیر اجتناب بالا رفتن سن هستند ولی ما می توانیم با مراقبت از پوست و تغذیه خوب این عمل را به تعویق بیندازیم.
۱) قرار نگرفتن طولا نی مدت در معرض آفتاب
۲) استفاده کردن از کرم های محافظتی و ضد آفتاب
۳) خوردن ویتامین های لازم، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنزیم های لازم برای پوست
۴) پرهیز و اجتناب از استرس های بی مورد
۵) تمرین های ورزشی برای صورت
۶) تمیز کردن پوست با صابون های گلیسیرینه همچنین پاک سازی پوست با استفاده از آرد ذرت که به صورت خمیر رقیق در آورده و به صورت دایره روی پوست می مالیم که این امر باعث جدا شدن سلول های خشک و آلودگی های پوست می شود.
کمبود ویتامین (A) می تواند باعث از بین رفتن تازگی پوست شده و در نتیجه پوست خشن و لکه دار می شود. کمبود ویتامین © که برای ساخت کلاژن و پروتئین مورد نیاز پوست لازم است باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می شود. در صورت تامین ویتامین © مورد نیاز پوست حیات مجدد خود را به دست می آورد.
کمبود ویتامین (E) صدمات حاصل از اکسیده شدن زیاد شده و پوست نازک و خشک می شود در صورتی که استفاده از ویتامین (E) می تواند به عنوان آنتی اکسیدان به التیام پوست کمک کند.
کمبود آب می تواند باعث تجمع سم ها شود و در صورتی که شش تا هشت لیوان آب در روز مصرف شود پوست شاداب و مرطوب نگه داشته می شود چرا که آب بهترین دوست پوست است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
همچنین استفاده از یک ماسک خوب می تواند پوست را تقویت کند و منافذ باز پوست را ببندد یک ماسک با پودر جوانه گندم پوست را تغذیه و به آن شادابی و درخشندگی خاصی می بخشند و باعث می شود منافذ باز کوچکتر شود طرز تهیه این ماسک به این صورت است، یک قاشق جوانه گندم یا سبوس گندم را با یک قاشق غذاخوری آب مقطر و یک زرده تخم مرغ مخلوط کرده و با قاشق هم می زنیم و به حالت خمیر در می آوریم، سپس این خمیر را روی صورت به غیر از روی چشم می مالیم و بعد از بیست دقیقه با یک حوله نم دار و استفاده از آب گرم خمیر را بر می داریم و بعد آب را به صورت می پاشیم و با ضربات ملایم با حوله آن را خشک می کنیم و سپس از یک کرم رطوبتی استفاده می کنیم. اگر از کرم های رطوبتی استفاده می کنید سعی کنید آنهایی که دارای استروژن هستند استفاده نکنید چون کارآیی آن به طور علمی ثابت نشده و دارای قیمت های زیادی هم هستند.
با ورود به میانسالی بیشتر خانم ها از پف چشم ها مخصوصا در ساعت اولیه صبح رنج می برند که با کمبود خواب یا استفاده از غذاهای مانده یا پرچربی افزایش می یابد، چرا که این عوامل باعث نگهداری آب در بافت های پیوندی اطراف چشم می شود. در طی روز با قدرت جاذبه زمین این پف برطرف می شود ولی برای برطرف شدن تورم صبحگاهی یک چای کیسه ای را در آب خنک شب خیس کنید و صبح به مدت ۵ دقیقه روی چشم هایتان بگذارید حتما باید این کیسه چای در یخچال نگهداری شود و بعد از کرم رطوبتی استفاده کنید و بعد به کارهای روزانه و ورزش بپردازید و اگر می خواهید پوست تمام بدن خویش را از خشکی دور کنید و پوست سالمی داشته باشید عادت بسیار خوب کیسه کشیدن در حمام را فراموش نکنید تمام بدن را با حرکات دایره ای کیسه بکشید. با این کار جریان خون بهتری به سطح پوست می رسد و پوست های خشک بدن را نیز جدا می کند. حمام های طولا نی باعث آرامش می شود و منافذ پوست را باز می کند واگر این کار مکرر انجام شود بهتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) برای صورت خود از کرم های رطوبتی در حمام استفاده کنید با انجام این کارها فکر جراحی پلا ستیک را از سر خود بیرون کنید، چرا که خطوط روی صورت جزیی از وجود ما و یادآور خنده ها برای خوشحالی از خاطرات خوش و گریه ها برای از دست دادن عزیزانمان است و بیانگر عواطف و احساسات ما در سال های گذشته هستند.
اما تغذیه برای بهتر گذراندن دوران میانسالی نقش به سزایی دارد ابتدا به عواملی می پردازیم که موثر در پیری زودرس هستند. ابتدا گوشت. با اطلا ع از این که این ماده منبع کاملی از پروتئین و آهن است و هر شخصی احتیاج به خوردن آن دارد اما بدون شک مضرات گوشت قرمز بیش از مزایای آن است چرا که گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی فسفات است که مصرف بیش از حد آن موجب دفع کلسیم از استخوان ها می شود و علا وه بر آن امروزه تمامی گوشت های گاو و گوسفند و طیور با استفاده از هورمون ها به رشد زودرس دچار می شوند که این هورمون های مصنوعی و مانده های سمی باعث پیری زودرس می شود و علا وه بر آن گوشت و لبنیات چرب محتوی مقادیر زیادی چربی هستند که رسوب آن چربی ها در رگ ها و جداره آن باعث تصلب شریان ها می شود. اکثر ما دو برابر احتیاج بدن خود از پروتئین استفاده می کنیم و باید بدانیم که استفاده بیش از اندازه از گوشت ها، مواد شور و دودی باعث سرطانزایی هم می شود. غذاهای شور و دودی حاوی مقدار زیادی نیترات هستند که در بیماری های مزمن یک عامل موثر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) هنر یک بانو برای تامین سلا مت خود و خانواده اش باید استفاده از پروتئین کافی باشد.
پروتئین های غذایی ضعیف با ترکیب یک پروتئین غنی از غلا ت می تواند احتیاجات بدن را تامین کند. یکی از بهترین این رژیم ها ترکیبات سبزیجات و غلا ت مثل لوبیا و سویا و کره بادام زمینی با نان گندم است که تعادل کامل را برقرار می کند.
استفاده فرآورده های لبنی یا گوشت و ماهی به میزان کم می تواند پروتئین مورد نیاز را تامین کند. استفاده از ماست و پنیر به صورت بدون چربی وکم چربی می تواند تا ۸۰ درصد پروتئین لا زم را تشکیل دهد. استفاده ماست کم چربی با همه میوه جات، سبزیجات خام و پخته یا سیب زمینی پخته ترکیبی است خوشمزه و پرخاصیت و سرشار از کلسیم و پتاسیم و در بعضی افراد کاهش دهنده اثرات کلسترول است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
جوانه گندم هرچند که از دسته غلا ت است از لحاظ پروتئین از بسیاری غذاهای نباتی غنی تر است و همچنین انواع جوانه ها حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامین و مواد معدنی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) یک یا دو قاشق سبوس گندم به اضافه سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم و قارچ می تواند ترکیبی غنی از پروتئین و ویتامین باشد. دانه ها مثل بادام و تخم آفتابگردان و بادام هندی و انواع لوبیا سرشار از پروتئین هستند.
اگر می خواهید از معجون پروتئینی استفاده کنید این مواد را با هم در مخلوط کن بریزید ۱- یک فنجان شیر بدون چربی یا آب سیب ۲- چند عدد توت فرنگی یا یک فنجان شاتوت یا یک هلو ۳- نصف یک موز ۴- یک قاشق سبوس گندم ۵- یک تا ۳ قاشق پودر پروتئین که از شیر و تخم مرغ گرفته شده ۶- چند تکه یخ ۷- یک میوه به اقتضای فصل، هرچه قدر میوه اضافه کردید به همان اندازه شیر و آب میوه اضافه کنید و اگر روزی توام با کار زیاد و فعالیت ورزشی را می خواهید آغاز کنید از این نوشابه پروتئینی به همراه صبحانه میل کنید تا از فشار عصبی و فشار بر روی عضلا ت شما که باعث کندی فعالیت شما می شود جلوگیری کند. این نوشابه نصف پروتئین مورد نیاز شما را تامین می کند و انرژی لا زم را برای فعالیت سراسر روز شما فراهم می کند.
سعی کنید از غذاهای کنسرو شده کمتر استفاده کنید چرا که این غذاهای پروتئینی کنسرو شده باعث پیری زودرس می شوند اما مصرف زیاد قند و شکر که در میانسالی می تواند باعث اضافه وزن و به وجود آوردن امراض شود. البته مصرف زیاد قند و شکر در هر سنی می تواند مضر واقع شود چرا که مصرف این مواد سطح قند خون را گاهی خیلی بالا و گاهی خیلی پایین می آورد. کاربوئیدراتهای ساده را قند به عنوان سوخت می سوزاند. ازدیاد قند یا گلوکز موجب می شود که لوزالمعده مقدار زیادی انسولین ترشح کند، ازدیاد انسولین باعث می شود که سطح قند سریعا پایین آید همینطور انسولین ذخیره چربی را بالا می برد و چربی ها سریعتر به سمت سلول ها حمله ور می شوند. بالا رفتن سن عامل کاهش عکس العمل بدن نسبت به میزان گلوکز است که باز هم ورزش به داد ما در این امر می رسد و میزان ورزش در کاهش انسولین موثر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) مواد شیرین علا وه بر دیابت و اضافه وزن و افزایش چربی می تواند عامل بیماری های قلبی و عفونت در دستگاه ادرار شود.
در زنان در سنین میانسالی می تواند باعث گرگرفتگی شود چرا که قند و شکر باعث از بین رفتن ویتامینهای نوع B می شود. اگر بدن شما نیاز به شیرینی دارد می توانید آن را با خوردن عسل و خرما و کشمش به میزان لا زم تامین کنید به علا وه عسل دارای مقدار کمی کلسیم، منیزیوم، پتاسیم، آهن، ویتامین های (B) و ویتامین های © و مقدار کمی پروتئین است و همچنین خاصیت ملین و مسکن دارد. همچنین خوشمزه و خوش طعم است و می تواند به ذائقه شما برای ارضای اشتها کمک کند. در سنین میانسالی خانمها باید شیرین کننده های مصنوعی را به کل فراموش کنند و در پختن کیکها حتی می توانند از عسل و میوه های شیرین مثل موز و سیب استفاده کنند. نمک ماده ای که ما به عنوان چاشنی به صورت اضافی با غذا می خوریم که می تواند سدیم را در خون بالا ببرد و عاملی باشد برای پرفشاری خون، همچنین سدیم علت اساسی تجمع آب در بدن است که از عوارض افسردگی و گر گرفتگی در سنین یائسگی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
سلولهای چربی به سهولت با آب یا با چربی پر می شوند و بر وزن می افزایند و همچنین وجود بیش از حد سدیم باعث دفع پتاسیم شده و کار کلیه ها را بالا می برد. خانمها در سنین میانسالی باید نمکدان را به کل کنار بگذارند و به جای نمک از فلفل سیاه و ادویه جات و سبزیجات معطر خشک و آبلیمو به غذای خود طعم ببخشند. خانمهای میانسال تا می توانند باید از غذاهای عمل آوری شده مثل کنسروها، غذاهای شور، کالباس وسوسیس، چیپس کمتر استفاده کنند که این غذا از عوامل پیری زودرس هستند. کافئین هم که در نوشابه ها قهوه و شکلا ت و برخی داروهای مسکن وجود دارد می تواند به این عوامل افزوده شود و محرکی باشد برای گر گرفتگی و همچنین موجب پیدایش فیبروکیست ها در سینه شود.
استفاده از چای سبز به جای نوشابه های کافئین دار می تواند با حذف و پایین آوردن چربی های زائد خون هم از طعم آن لذت ببرند و از اثرات مفید آن هم بهره مند شوند.
در پایان مطالب یک بار دیگر فهرست مواردی را که در میانسالی یک بانو باید کم مصرف کند متذکر می شویم:
۱) استفاده کمتر از گوشت به خصوص گوشت قرمز
۲) استفاده کمتر از چربی به خصوص چربی اشباع شده
۳) استفاده کمتر از قند و شکر
۴) استفاده کمتر از نمک
۵) استفاده کمتر از غذاهای کنسرو شده و فست فودها
۶) استفاده کمتر از کافئین
۷) حذف کامل دخانیات
لینک مرجع