انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: دلائل عدم رشد کودک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گاهاً شیرخواری ممکن است در ماه های اول، رشد کافی نداشته باشد. مشکلات بدنی که ممکن است مسئول این عدم رشد باشند از تکامل ناقص حفره دهانی گرفته تا عفونت ها، بی نظمی های قلبی و اسهال مداوم همراه با مشکلات روده ای را شامل می شوند. معهذا، بیش از نیمی از شیرخوارانی که رشد کافی ندارند ظاهراً بیمار نیستند. گاهی علت این رشد نایافتگی تأثیر متقابل رفتار نامطلوب والدین با شیرخوار است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) ریشه این مشکل معمولاً از اطلاعات نادرست والدین، فقدان الگوی صحیح مادری  یا بی تفاوتی در قبال رفاه و آسایش کودک است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بطور کلی مشکلات از عدم تجربه کافی والدین برمی خیزند تا مسامحه عمدی و قصدی. علاوه بر این بسیاری از کودکان بارشد ناکافی ، اختلالات ژنتیکی متابولیسم  دارند که تشخیص و شناسائی آن ها خیلی مشکل است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) به عنوان مثال کمبود و نقایص آنزیمی منجر به جذب نامطلوب مواد مغذی و در نتیجه سوء تغذیه می گردد. در همه این موارد پزشک باید علت واقعی عدم رشد را شناسائی کند. 
کودکان شیرخوار نه تنها نیاز به آغوش گرفتن دارند که همچنین به صداها و تماس های چشمی مخصوصاً در هنگام شیرخوردن واکنش نشان می دهند. لازم است والدین اهمیت این رفتارها را در سلامتی و سرنوشت نوزادشان درک کنند. بعضی از والدین هم ممکن است بخواهند کودک را عمداً‌ لاغر نگه دارند و در این تصمیم  خود اصرار بورزند به امید این که از چاقی آینده او پیش گیری کنند. نتیجه این کار حتی اگر با نیت خیرخواهانه باشد منجر به عدم رشد خواهد گردید. 
وقتی متخصصان با شیرخواری روبرو می شوند که به علت مشکل تغذیه ای دچار رشد نایافتگی  شده است، ابتدا باید این مسئله روشن شود که آیا شیرخواری که شیرخشک می خورد به مقدار کافی انرژی دریافت می کند. در شیرخواری که از شیرمادر تغذیه می کند لازم است پزشک مطمئن شود آیا امکان شیرخوردن به طور کافی وجود دارد. بچه باید حدود ۶ تا ۸ مرتبه در روز و در هر مرتبه حدود ۲۰ دقیقه شیر بخورد و هر روز حدود ۶ تا ۸ عدد پوشک را خیس کند. 
کودکان بزرگتر از ۲ سال کمتر دچار نارسائی رشد می شوند، زیرا آن ها غالباً خودشان می توانند غذا بخورند اما کودکان کوچکتر عمدتاً محدود به غذایی هستند که پرستاران   به آن ها می دهند.
برگردان:  دکتر محی الدین پیشداد محمدی
منبع: 
 ترجمه از کتاب: Perspectives in NUTRITION دیدگاه ها در تغذیه / نوشته اساتید دانشگاه اوهایو و آریزونا چاپ ششم ـ سال ۲۰۰۴ 

 
لینک مرجع