انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: شیرخوار در حال رشد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به نظر می رسد تمام نوزادان فقط می خورند و می خوابند. البته این کار آن ها دلیل خوبی هم دارد. وزن تولد نوزاد در عرض ۴ تا ۶ ماه اول دو برابر می شود و در پایان یک سالگی سه برابر می شود. در هیچ زمان دیگری رشد او با این سرعت نخواهد بود. چنین رشد سریعی هم مقدار زیادی مواد مغذی می طلبد و هم خواب زیاد. بعد از یک سالگی رشد او دیگر آهسته تر خواهد شد. در واقع پنج سال طول خواهد کشید که وزن یک سالگی او دو برابر شود. از نظر رشد قدی نیز کودک ۵۰ درصد رشدش را در یک سالگی کسب خواهد کرد و سپس تا ده سالگی به آهستگی به افزایش قد ادامه خواهد داد. البته منحنی افزایش قد الزاماً حالت یکنواخت ندارد و جهش های رشد را در مراحل بعدی زندگی تجربه خواهد کرد. اصولاً در ۱۹ سالگی رشد قدی کامل می شود. اگر چه ممکن است در پسران در اوایل ۲۰ سالگی چند سانتیمتری هم به قدشان افزوده شود. 
بدن انسان زمانی که در حال رشد و تکامل است به غذاهای بیش تری نیازمند است تا زمانی که رشدش متوقف شده و غذا را صرفاً برای نگهداری از وجودش  مصرف می کند. وقتی که در مراحل حساس رشد و تکامل، مواد مغذی کافی وجود نداشته باشد، رشد آهسته شده و حتی ممکن است متوقف شود.
با مطالعه اجساد مومیایی شده مصری معلوم می شود که شیرخواران در دوره زمانی بیش از سه هزار سال  هم تقریباً همین وزن فعلی را داشته اند. اما اجساد مومیایی بزرگسالان به مراتب کوچکتر از اندازه بزرگسالان کنونی بوده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) علاوه بر این، اندازه لباس های جنگی مربوط به قرون وسطائی که در موزه ها جمع آوری شده است به اندازه بزرگسالان امروزی نیستند . امروز  در آمریکای شمالی، قد مردان نسبت به قد هم جنسان خود در سال ۱۷۰۰ تقریباً پنج سانتیمتر افزایش یافته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این شواهد تماماً‌ نشان دهنده این واقعیت اند که مردم در زمان های گذشته برخلاف امروز غذایی می خوردند که مواد مغذّی کمتری  داشته  و رشد آن ها را تأمین نمی کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 
هم اکنون در کشورهای در حال توسعه تقریباً ۱/۳ بچه های زیر پنج سال هم قدشان کوتاه است و هم وزن شان کم. در واقع  مشکل اصلی، تغذیه نامطلوب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این مشکل در آمریکای شمالی هم تا حد کمتری رخ می دهد. بچه هایی که با غذای کمتری تغذیه شده اند کوچکتر از بچه های دیگر هستند. در کشورهای فقیر، بچه ها بعد از این که از شیر مادر گرفته می شوند، عموماً غذایی مصرف می کنند که از نظر کربوهیدرات غنی ولی از نظر پروتئین کم و ناچیز است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) البته این غذا مقداری از رشد بچه ها را تأمین می کند،  ولی اجازه نمی دهد که تمام پتانسیل ژنتیکی خود را کسب کنند. بچه ها برای اینکه رشد کافی کنند، لازم است به مقدار کافی انرژی، پروتئین، کلسیم، آهن، روی و سایر مواد مغذی را دریافت کنند. مقدار آب بدن نوزادان در موقع تولد ۷۰ درصد وزن شان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) که در یک سالگی به ۶۰ درصد میرسد، یعنی همان مقداری که در بزرگسالان دیده می شود. میزان مواد ازته که در شیرخواران در موقع تولد دو درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، در یکسالگی به سه درصد وزن بدن می رسد که نشان می دهد کودک مقدار زیادی از بافت های غیرچربی بدن خود را ساخته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
 
لینک مرجع