انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: ادب مرد به ز دولت اوست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از خدا جوییــــــم توفیــــــق ادب / بی ادب محروم ماند از لطف رب
بی ادب تنها نه خود را داشت بد /بلکه آتـــــش در همـه آفـــــاق زد
.
.
.
سالها پیش زمانی که در کلاس خوشنویسی نزد استادی بزرگوار مشق خطاطی می کردم ، همواره اولین جلسه درس را با این عبارت آغاز می کرد : (( ادب آداب دارد. )) این جمله ضمن سادگی در تحریر ، برای کودکانی چون ما آموزنده بود. و آن استاد فرزانه بیش از آنکه مدرس هنر باشد ، مربی عشق و زندگی بود. در آموزه های دینی ما هم اخلاق خوب و رعایت ادب همواره مورد تاکید واقع شده است ، اصولا ادب فراتر از مقوله اخلاقی ابتداً در مقوله ارتباط اجتماعی مطرح است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) خیلی راحت بگویم : همه ما کسی را که به دیگران احترام می گذارد دوست داریم. کیست که این حقیقت مسلم را نداند. چون کاملا با وجدان و ضمیر آگاه ما مطابق است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) مثلاٌ وقتی صحبت از کودکی شیرخوار و تشنه می کنیم که تا سرحد جان مورد ظلم و اجحاف واقع می شود ، دل تمام دنیا به درد می آید. نیاز به تبلیغ دینی هم ندارد؛ این کار خلاف آزادمردی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) و یا اینکه وقتی به دشمن خودت که راه را بر تو و خانواده ات بسته است ؛ همچنان مهربانی می کنی و به او و اسب خسته اش آب می دهی ، هر انسانی این عمل را ستایش می کند . راز ماندگاری ((قیام آزادی بخش کربلا)) همین است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) پس برای ماندگاری در دنیا باید سرمایه ادب و اخلاق را افزایش دهیم.

این مقدمه را گفتم که صریحاً به یکی از چراغ قرمزهای فرهنگی خودمان یعنی ما ایرانی ها اشاره کنم. دیر زمانی است که ما ساکنان فلات ایران را به ادب و نزاکت می شناسند. اما متاسفانه در چند ساله اخیر به دلیل هجمه فرهنگی و غفلت خودیها یک سوء رفتار به نام (( تخریب شخصیتی )) در میان ما شکل گرفت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) خواهشمندم  دور از تعصب و غیرت بی جا به این مسأله نگاه کنیم. احترام خوبان در جای خود محفوظ است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) نمی توانیم منکر سوء رفتار نامبرده باشیم و عملی را که در جامعه ما با تساهل در حال افزایش است به چشم نیاوریم. 

فعلاً کاری به سیاست و سیاست بازی ندارم. در شؤون مختلف اجتماع ما متاسفانه بی ادبی و توهین و عدم احترام به شأن اجتماعی و شهروندی زیاد شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) مجری برنامه زنده تلویزیونی به راحتی طرف مقابل را به متلک مورد هجمه قرار می دهد و این کار را اقتضا برنامه زنده و یا شاداب بودن برنامه می نامد.!!! در روزنامه و مجله هر نامه افشاگرانه به تلخ ترین حالت پاسخ می گیرد.!!! در جواب کسی که ناخواسته به خودرو دیگر برخورد می کند، به جای اینکه بگوییم : (حالتون خوبه ؟) در بهترین حالت گفته می شود : مگه کوری داداش ! در ورزشگاه و در فوتبال هم که ..............آه. هیچ نمی توان گفت.

اشاره مستقیم و صریح من در اینجا به حرکت زشت ، زننده ، بی ادبانه و دور از شأن اسلامی ایرانی توسط عده ای ((ایرانی نما))  است که در صفحه اجتماعی بازیکن معروف تیم ملی آرژانتین ((لیونل مسی)) عباراتی دور از ادب با زبان فارسی منتشر کرده اند. واقعا جای تاسف است که عده ای دانسته یا ندانسته ، آبرو و شرف ملی یک تمدن بزرگ را با ابلهانه ترین روش لکه دار می کنند. کاری به اخلاق ورزشکار مقابل ندارم. این که عده ای جوگیر شدند و با هدفی پوچ تصویری نادرست از کشور ما نشان دادند با هیچ منطقی سازگار نیست. احتمالاً  اگر در بازی با آرژانتین طلسم خط دفاعی ! و دیواره بتنی دروازه!! کشورمان توسط لیونل مسی شکسته شود ؛ آن رجز خوانان نامبرده با دست پشیمانی بر سر خواهند زد . شاید هم مسی بعد از گل جلوی دوربین کنار زمین بیاید و پیراهن خود را با عکس ..... نشان دهد و حال یک عده را ( شایدم یک ملت را ) اساسی بگیرد ؟؟؟؟

ببخشید سخن به درازا کشید . اما ظاهرا بحث فساد در فوتبال به تماشاگران کذایی!(تماشاگرنماها) کشیده شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) شانسی که داشتیم نه مسی به زبان فارسی آشنایی دارد و نه در این جمع غافل کسی به زبان اسپانیایی تسلط داشت وگرنه کار به جای باریک می کشید. 
در آخر . . . . به نظر شما بهتر نیست جناب عادل خان (آل فردوس) کرسی برنامه نود را تغییر داده و فرش درس اخلاق بگسترد.!؟؟؟ خوبان نرنجند اما مشکل جامعه ورزشی ما دقیقا در همین جاست (گردآوری :‌ انجمن ناجی) یک کلمه و نه بیشتر : اباحی گری!!




بچه محله پامنار - اندیشه - 1392/09/18





 
بد دهنی و هرزه گویی و بیان كلمات ركیک، بی پروا دهان را باز کردن و زبان خویش را حركت دادن و با الفاظ ركیک، فحاشی کردن، علاوه بر این که دور از ادب ملی است بلکه شایسته ی مومن نیست.
                                                              *
                                                              *
بهترین برخورد با آدم فحاش بی توجهی كریمانه به او است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) قرآن كریم در صفات مومن می فرماید: « وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»
(سوره فرقان آیه72) ؛ هنگامی كه با لغو برخورد می كنند، كریمانه از آن عبور می كنند.

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود: بهشت بر فحاش و هرزه گوى کم حیائى که باک ندارد چه میگوید و چه مى‏شنود حرام است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

عمران بن نعمان نقل کرده است: حضرت صادق(علیه السلام) دوستی داشت که همیشه همراه حضرت بود. روزی در رکاب امام در بازار کفاش ها می رفتند و غلام این شخص که اهل «سند» بود، به دنبالش می رفت، همین طور که می رفتند، آن شخص به عقب سرش نگاه کرد و غلام خویش را ندید.

چند بار برگشت و نگاه کرد، باز او را نیافت. خیلی عصبانی و ناراحت شده بود، ناگهان مشاهده نمود که غلام با سرعت می آید (گویا مغازه یکی از کفاش ها نظر غلام را جلب کرده و مدتی در آنجا به نظارت ایستاده بود). وقتی غلام نزدیک شد، یار امام به آن غلام گفت: کجا بودی مادر فلان؟ حضرت تا این کلام را شنید از تعجب دست به پیشانی زد و فرمود: سبحان الله مادرش را به زنا متهم می کنی؟ من خیال می کردم تو خوددار و پارسایی! و اکنون می بینم که ورع و پارسایی نداری!
 عرض کرد: قربانت گردم مادرش زنی است از اهل «سند» و مشرک است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) حضرت فرمود: مگر نمی دانی که هر ملتی برای خود ازدواجی دارد؟ از من دور شو دیگر نمی خواهم با تو باشم. حضرت این را فرمود و از آن مرد دور شد.عمران بن نعمان به نقل از این داستان می گوید: «دیگر هرگز حضرت را با آن مرد ندیدم که راه برود و همنشین باشد.»(اصول کافی، ج 4، ص 16 )

یادمان باشد کلمه به کلمه حرف های ما ثبت و ضبط می شود و باید پاسخگوی تک تک آن ها باشیم ، یادمان باشد جوری صحبت کنیم که فردای قیامت از الفاظی که از دهانمان خارج شده شرم زده و سرافکنده نشویم.

 

 
لینک مرجع