هشتگ از بازی دوز شروع میشود و در طی دههها تکامل پیدا میکند
داستان علامت هشتگ از بازی دوز شروع میشود و در طی دههها تکامل پیدا میکند. این علامت در زبان انگلیسی به عنوان Number Sign شناخته میشود؛ سپس به دلیل پرکاربرد بودنش روی صفحه کلید تلفن میآید و Hash Key خوانده میشود این تکامل تا جایی ادامه پیدا میکند تا اینکه در دنیای مدرن به یکی از مهمترین علامتهای رسانههای اجتماعی تبدیل میشود. در این مقاله نگاهی به تاریخچه هشتگ میاندازیم.
هَشتَگ یا هش تگ با نشان # (به انگلیسی: Hashtag)، یک نماد پیشوندی و یکی از تگهای فراداده است[۱][۲] که در خدمات شبکههای اجتماعی و میکروبلاگینگ استفاده میشود. اگر بخواهیم هشتگ را به زبان سادهتر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دستهبندی و به اشتراک گذاری پستها و نظرات دربارهٔ موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار میرود. هشتگ ابزاری برای دستهبندی چنین پیامهایی فراهم میکند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعهای از پیامهایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدیترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از واژهٔ مورد نظر انجام میشود. در نامگذاری هشتگ میتوانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامتهایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نامگزاری نمیدهند. هشتگ اولین بار به وسیله توییتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکههای اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده قرار گرفت.
دنیس ریچی خالق زبان برنامهنویسی C، برای دسته بندی کلمات کلیدی و مهم برنامهنویسی از سایر کلمات و عباراتی که در داخل کد برنامه میآمد، از علامت # استفاده کرد و سپس از هشتگ در IRC که یکی از اولین نرمافزارهای چت گروهی جهان بود، استفاده میشد؛ بدین صورت که آیتمهای هر گروه تحت عنوان عکس، فیلم، پیام و هر محتوایی دسته بندی میشد تا کاربران IRC آسانتر بتوانند محتوا مورد نظرشان را جستجو کنند و همین امر باعث محبوبیت # در بین مردم شد.
# در ۲۰۰۹
توییتر به طور رسمی استفاده از هشتگ را به عنوان یک کد اعلام کرد.در سال ۲۰۰۷ کریس مسینا یک برنامهنویس نرمافزار به عنوان یکی از کاربران توییتر، تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، همان فضا را شبیه سازی کند. به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ، به تعریف موضوع و طبقهبندی مطالب بپردازد. http://blogad.ir/history-of-hashtag-in-worldwide هشتگ در واقع یک نوع MetaData Tag می باشد ، که در شبکه های اجتماعی و سرویس های microbloging استفاده می گردد و این نوع فناوری به اجاره می دهد تا تگ هایی را توسط کابران به صورت پویا ایجاد شده را اعمال نماید و این عمل به کابران اجاره می دهد تا پست های یک موضوع خاص را با هم مشاهده نماید . این نوع نشانه گذاری به صورت کاملا" آسان صورت می پذیرد و در این نوع نشانه گذاری نیازی به استفاده از هیچ گونه زبان نشانه گذاری خاص نمی باشد .
در صورتیکه شخصی به تازگی وارد شبکه های اجتماعی و یا محیط های اینترنتی شده باشد حتما" Hashtag ها بسیار مزاحمت زیادی را برای بازدید کننده ایجاد می نماید و باعث ایجاد ابهامات زیادی برای بازدید کننده می گردد ، در واقع هشتگ ها پیوندهای کوتاهی هستند که با علامت پوند (#) نمایش داده می شوند و این در حالی است که آنها با صورت آنلاین استفاده می شوند و نحوه استفاده از آنها بسیار تاثیر گذار می باشد .کاربران با استفاده از علامت پوند ، عدد ، هشتگ که این علامت شباهت بسیار زیادی به جزء دارد از هشتگ ها استفاده می نمایند .
در توییتر علامت پوند و یا هش سبب مب گردد که یک کلمه و یا گروهی از کلمات به یک لینک متصل گردند و همزمان در زمان جستجو آن کلمه لیستی از تمام محتویات متناسب با آن کلمه نمایش داده می شود . این بک امکان مهم در توییتر محسوب می گردد که تمام محتوی بر اساس یک کلمه کلیدی سازمان دهی گردد و در نهایت با جستجوی یک کلمه کلیدی لیستی از محتویات متناسب با کلمات کلیدی نمایش داده می شود . به عنوان مثال در صورت ایجاد محتوی ای با موضوع سئو سایت می بایست از هشتگ سئو و سایت استفاده نمایید تا بتوانید با استفاده از این کلمات به لیست کامل از محتویاتی با این کلمه کلیدی متصل شوید تا امکان مشاهده لیست کاملی از پست های به هم مرتبط وجود دارند . هشتگ ها در ابتدا در توییتر ها و پس از آن در تمام شبکه های اجتماعی استفاده گردید . کریس مسییتا در ابتدا مطرح نمود که توییتر با استفاده از هش ، امکان مشاهده پست ها را به صورت گروهی فراهم می نماید ، که با انتشار این خبر در ابتدا توییتر این خبر را تایید ننمود تا در سال 2007 برخی روزنامه نگاران برای خبر آتش سوزی جنگل در سن دیگو از مبحث هشتگ و انتشار این خبر به صورت گروهی استفاده نمودند .