آقای حسن رحیمپور ازغدی در ضمن سخنانش در در جلسهای تحت عنوان «مرامنامه تعزیه و عزت شیعه» چنین مطرح کرد:
یک مسأله دیگر زیادنکردن زمان عزاداری است، برخی از مراجع توی قم این حرف را زدند، متإسفانه به اینها حمله شد، گاهی یک مرجع حرفی را میزند، یک آدمهایی که هیچی نمیدونن به اونها میگویند خلاف شرع حرف زدید! خیلی عجیبه که مرجع تقلید از یک منبری یا یک هیئت بترسه حرف بزنه.
دو سه تا از مراجع گفتند: کل سال رو تبدیل نکنید به عزاداری، سالی که شش ماهش عزاداری است، دیگه اون عزاداری ارزشی ندارد.
هی هم ایام خلق میکنند، ایام محسنیه باز خلق شده، اختراع شده، اون روز دیدم یک کتابی اینقدر (احتمالا اشاره به کتاب شریف غنچه یاس؛ محسن بن فاطمه سلاماللهعلیها، نوشته مهدی فاطمی) برای حضرت محسن، کسی که اصلا به دنیا نیامده! کتاب با این قطر، بعد از همان طرف پرسیدم شما برای حضرت زهرا سلاماللهعلیها کل کتابهایی که چاپ کردید به این قطر نمیرسد، چیجوری برای حضرت محسن با این قطر کتاب در آوردید؟!
ایام محسنیه، ایام فلان، همینجور راه انداختند، خوب اینجور که باید کل سال عزاداری بکنی، کی مردم به کارشان برسند؟! (با خنده)
امام صادق علیهالسلام این جریان را نقل میکنند: مسلمانی همسایه مسیحیاش را مسلمان کرد و گفت پس بریم مسجد دیگه، بردش مسجد و مقدمات و بعد نماز خواندند و بعد تعقیبات و…، خواست برود پیش زن و بچههاش، گفت کجا میری؟ الآن دیگه یکی دو ساعت دیگه اذان ظهره، بشین یک کم با هم ذکری میگیم و گعدهای میکنیم، باز نماز ظهر و عصر و تعقیبات رو خوندند، آمد که بره، گفت کجا میری یک کم دیگه مغربه دیگه، کجا میخوای بری، موند و فردا صبح آمد دنبالش که برن مسجد، گفت: آقا اسلام دین بیکارها است، من بیکار نیستم، این روایت امام صادق است ها، گفت اسلام برای آدمهای بیکار خوبه، ما زن و بچه داریم، گرفتاری داریم، نمیتونیم که همیشه بیاییم توی مسجد بشینیم.
اگه نصف سال رو توی تقویم یا توی جلسات شروع کنن به عنوانهای مختلف عزاداری، کمترین ضررش این است که دیگر کسی رغبت به اینکه بیاید توی مجلس عزا نخواهد داشت، برایش یک چیز عادی میشود، این قداستزدایی میکند از ایام اهل بیت.
یک چیزی که نادر است، مرغوب است، یک چیزی که از بس زیاد است، نمیدانی کِی عزاداری نکنی، دیگر مرغوب نیست، به نظر من این توهین به اهل بیت است، این وهن اهل بیت است، باید یک کاری بکنیم که تا میگویند مجلس عزا است، بدود، نه اینکه بگوید ای بابا باز هم مجلس عزا!
من از این مثالها اگر بخواهم بیاورم و مصادیق حرفی که مرحوم شیخ عباس قمی میگه، شاید دهها مورد باشه، ایشون میگه هرچه که وهن شیعه و اهل بیت باشه، مکروه یا حرام است (گردآوری : انجمن ناجی)
برخی از نقدهایی که بر این مطلب وارد است را در در بخش پاسخها مطالعه بفرمایید.
برخی روایات در عظمت حضرت محسن سلاماللهعلیه
اشعاری در عظمت و مظلومیت حضرت محسنبنفاطمه سلاماللهعلیهما
بدعت نبودن احیای ایام محسنیه
تعظیم و تکریم و احیای دهه محسنیه، تعظیم مقام امامت و ولایت است
بزرگداشت این ایام، بزرگداشت حضرت صدیقه و شاهدی بر وقوع ظلمهای پس از سقیفه است
در این بلوایی که هست و بپا شده نظر من اینه که هیچ بدعتی نیست بلکه کاملا بجاست !
وقتی که دشمنان دین و اسلام و کشورمون ایران از تمامی جهات به ما حمله می کنند بدون در نظر گرفتن هیچ مراسم خاص ما نیز باید مقابل به مثل کنیم و در مقابل حمله آنها ضد حمله ای بزنیم ، آگاه باشید .
و سئوال اینجاست ؟
مگه این مراسماتی که برگزار می شه ، چقدر اکثر مردم ما داخلش شرکت می کنند و چقدر رعایت می کنند ؟
به ظاهری شهادت یا وفاتی می شه ولی کو رعایت ؟
کافیه یک سری به جمع های چند نفری یا به اکثر شبکه های اجتماعی یا چت روم ها زده بشه ، اون وقت مشخص هست که هیچ احترامی و ادبی شامل نمی شند.
بنظر من کاملا واجب شده که مراسمهای گوناگون بشه ، چرا که اینک ما زیر باران بی فرهنگی از جانب دشمنان هستیم ، اگر با دقت به این مساله که از رسانه ها غربی و شبکه های خارجی و بعضی از وب سایتها و برنامه های داخل کشور رسیدگی کنیم متوجه میشیم ...ساختار بنیادی ایران عزیز ما در حال لگد مال شدن و رنگ باختن هست .
امید است که روشنفکران دینی و اشخاص متفکر به این مهم برسند که اگر کاری نکنیم ، دین ما از کف و کشورمان با فرهنگ غنی اش از دست خواهد رفت .
گروهی اعتقاد دارند به خاطر صدماتی که حضرت زهرا ... س ... پس رحلت پیامبر ... ص ... متحمل شدند و جنینشان سقط شد، باید آن ایام را به سوگواری بپردازند، گروهی دیگر نیز معتقدند در منابع متقدم چیزی به عنوان ایام محسنیه وجود ندارد.در پی انتشار ناقص سخنان حسن رحیمپور ازغدی درباره حضرت محسن، شبهاتی در فضای مجازی مطرح شده، از جمله اینکه آیا ایامی به نام «ایام محسنیه» وجود دارد، آیا باید این ایام را به سوگواری و عزاداری پرداخت، آیا کسانی که قائل به ایام محسنیه هستند بدعتگذاری کردهاند و…برای بررسی این موضوع بر آن شدیم به دیدگاه اجمالی موافقان و مخالفان «ایام محسنیه» میپردازیم و نتیجهگیری اصلی را به مخاطبان گرامی واگذار میکنیم.*موافقان: شهادت حضرت محسن ... ع ... در منابع شیعه و سنی نقل شده استموافقان برگزاری ایام محسنیه اعتقاد دارند که به علت صدماتی که حضرت زهرا ... ع ... پس از رحلت پیامبر اکرم ... ص ... از ۲۸ صفر دیدند و جنین شش ماهه ایشان در اثر ضربات وارده به پهلو سقط شد، بنابراین باید به عزاداری پرداخت، به همین منظور حد فاصل ۲۸ ماه صفر تا ۸ ربیعالاول را به نام «ایام حسنیه» هیأت میگیرند.برخی از این افراد به فرازی از خطبه ۲۷ نهج البلاغه امام علی ... ع ... خطاب به اهل کوفه استناد میکنند که فرمود: «وَ لَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَهِ الْمُسْلِمَهِ وَ الأُخْرَى الْمُعَاهِدَهِ فَینْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الاسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلا مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لا أُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً»، به من خبر رسید که مردی از لشکر شام به خانه زن مسلمان و غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بود وارد شد، و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارههای آنها را به غارت برد، در حالی که هیچ وسیلهای برای دفاع، جز گریه و التماس کردن، نداشتند، آن حمله کنندگان با غنیمت فراوان رفتند بدون اینکه حتی یک نفر از آنان، زخمی بردارد و یا قطره خونی از آنها ریخته شود، اگر برای این حادثه تلخ، مسلمانی از روی تاسف بمیرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است (گردآوری : انجمن ناجی)با این وجود، اینکه ایام محسنیه تا چه اندازه مورد تأیید علما و بزرگان دینی باشد، باید از طریق دفاتر و استفتائات جستوجو کرد، اما قطع به یقین شهادت حضرت محسن ... ع ... مورد تأیید اکثر علماست، در ادامه به برخی از کتابهایی اشاره میشود که به بیان ماجرای شهادت حضرت محسن ... ع ... پرداختهاند:۱- قاضی نُعمان مغربی، متوفی ۳۶۳ هجری، الأُرجوزه المختاره: ص۸۹-۹۰٫۲-محقّق اردبیلی نیز آن را آشکار و غیر قابل انکار دانسته است: رساله اصول دین (هفده رساله)، ص۳۰۶٫۳- ابن ابی جمهور احسائی گفته است: ثقات آن را در کتب سیر و تاریخ آوردهاند: المجلّی، ص۴۳۴٫۴- شیخ طوسی به اجماع و اتّفاق شیعه در این مورد تصریح کرده است: تلخیص الشّافی، ج۳، ص۱۵۶٫۵- شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء اجماع و اتّفاق شیعه در این مورد تصریح نموده است: جنّهالمأوی، ص ۱۳۳٫۶- شیخ عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی ۵۶۰ هجری: کتب شیعه و سنّی بر نقل آن ... شهادت محسن بن علی ... ، اتّفاق دارند: کتاب النّقض، ص۳۱۷ و در الارشاد شیخ مفید، «اللهوف» سید بن طاووس…همچنین هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دختر پیامبر اکرم ... ص ... در معتبرترین منابع اهل سنت مانند المصنف تألیف ابن ابی شیبه استاد بخاری، ج۸، ص۴۹۰، شماره۴۵۴۹، انساب الاشراف، تألیف بلاذری، ج۱، ص۵۸۶، الإمامه و السیاسه، تألیف ابن قتیبه ... ۲۱۳-۲۷۶ ... ، ج۲، ص۱۳۰۱۲، تاریخ طبری، تألیف طبری ... ۲۲۴-۳۱۰ ... ، ج۲، ص۴۴۳، اسیتعاب، تألیف ابن عبدالبر، ... ۳۶۸-۴۶۳ ... ج۳، ص۹۷۲ آمده است (گردآوری : انجمن ناجی)*مخالفان: ایام محسنیه در آثار متقدم شیعی نیامده استاز دیدگاهی دیگر مخالفان معتقد هستند که در منابع قدیمی تشیع روایاتی مبنی بر بزرگداشت ایام محسنیه نقل نشده و تنها در منابع متأخر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش تا کنون مطرح شده است و با توجه به اینکه ماه ربیعالاول ماه شادی و سرور اهل بیت است که در روز نهم آن سالروز آغاز امامت ححضرت ولیعصر ... عج ... و روز هفدهم هم سالروز ولادت آخرین پیامبر الهی ... ص...و ذریه پاکش حضرت امام جعفر صادق ... ع ... است، باید در این ماه به شادی پرداخت.همچنین این دسته به برخی بیانات مقام معظم رهبری استناد میکنند که معظمله میفرماید: «ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی چه در سطح جهان اسلام و چه در داخل ایران، خط استراتژیک بیگانگان بوده است» و «تفرقهافکنی میان شیعه و سنی ابزار همیشگی دشمنان اسلام بوده است».
آنچه در نوع نگاه اول به بزرگداشت ایام محسنیه باید بدان توجه کرد.....
برداشت عقلی و ذوقی به این مسأله است (گردآوری : انجمن ناجی)....چنانچه این روزها برای بزرگداشت برخی افراد چه دانشمند و عالم هر سال مراسم بزرگداشتی برگزار میشود، مانند روز بزرگداشتشیخ مفید، علامه حلی، ابوعلی سینا و…، پس پاسداشت این واقعه و مصیبتهایی که بر حضرت زهرا(س) رخ داده است، خللی بر دین وارد نمیکند و نمیتوان گفت بدعتی در این ماجرا صورت گرفته است، بر این اساس انجام کارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود، هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمیشود....
کثرت روضه امکان و فرصت است و تهدید نیست. اگر این فرصت بهتر مدیریت شود بهره بیشتری میبریم.
رسانه چون برای همه مردم است نمیشود بگوییم کل دو ماه عزاداری بگذار. رسانه مدیریتش یک سیستمی است که باید همه ایران و همه دنیا را در نظر بگیرد. به آن کاری ندارم.
هیات ما را چه کار داری؟ رسانه میخواهد مردم را شاد کند، میخواهد خندوانه بگذارد، خوب بگذارد. مگر ما گفتیم نگذارد؟
اما یک دفعه میبینی در عرصه شهرداری، 90 شب تابستان جشن میگیرند. آنجا هیچ نهی از منکری نمیخواهد، همه چی روبهراه است؟! اما اگر یک شب روضه اضافه شود وامصیبتا!
من پاکت نمیگیرم و تاالان در محرم نزدیک سی چهل تومان پول به هیات دادم.
روضه ما را شاداب میکند. آنهایی که روضه میآیند زندگیشان سالمتر و خندهشان بیشتر است (گردآوری : انجمن ناجی)
کی گفته همهاش میزنند تو سر و کلهشان؟!
صبح که میآید هیات راه رفتنش را ببین، انگار چهل سالش است، وقتی دارد میرود انگار بیست و پنج سالش است (گردآوری : انجمن ناجی) روضه گوش کردن و گریه برای امام حسین (ع) ما را شاداب میکند. حالا نمیتوانیم برای دیگران توضیح دهیم، خوب پخش نکن. همان مدتی که شما میگویید اوقات عزاست، همان را پخش کن. چه کار به باقیش دارید؟ اما نگو هر روز برای امام حسین (ع) گریه نکن. بگذار ما بمیریم، بعد یک تصمیم بگیرید.
ما دیگر این اشک با وجودمان عجین شده. ببخشید ما برای امام حسین (ع) گریه میکنیم.