گوهرها از عهد باستان به دلیل اعتقاد مردم آن دوران به خواص ویژه خرافاتى و شاید ماوراءالطبیعه این اجسام همواره مورد توجه بودهاند. انسان عهد باستان باور داشت این جسمزیبا ویا هنر خلاقه
طبیعت در درون خود خواصى پنهانى دارد كه انسانها را به سمت خود مىكشد.
همین كشش باعث شد بسیارى از ادیان باستانى به دنیاى اوهام و غیرواقعى روى آورند. این ادیان گوهرها را در راه منافع دینى خود مورد استفاده قرار مىدادند. هنوز هم وقتى انسانى در مقابل یك گوهر و یا بلور زیبا
و خوشرنگ و شفاف قرار مىگیرد، حیران از این است كه چه نیرویى این سنگ را به این اندازه زیبا آفریده است! یك بلور
زیبا درون خود عناصرى دارد كه بر زیبایى آن مىافزاید.
چرا گوهرها میدرخشند؟
در حقیقت عنصر اصلى كه باعث این پدیدهها مىشود، همان "نور" است كه زندگى بدون آن ممكن نیست. از آنجا كه نور
زیبایى را به گوهر یا كانى مىدهد،
زیاد دور از شگفتى نخواهد بود كه انسانهاى دوران گذشته نور را پرستش مىكردند و لذا پیدایش برخى خرافات در مورد گوهرها نیز سرچشمهاى از نور دارد. به جرأت مىتوان گفت بیشتر افرادى كه با خود گوهر حمل مىكنند، بدون آگاهى از این مطلب، از این تصور انسانى پیروى مىكنند؛ چون براى آنها خواص نورى و خرافاتى نسبت به ارزش مادى گوهر، اهمیت بیشترى دارد. حتى به تازگى در اروپا و آمریكا كتابهاى بىشمارى چاپ شده كه پر از پدیدههاى خرافاتى گوهرها و سنگهاست؛ در حالى كه علم ارزشى براى این مطالب قائل نیست.
كدام سنگها را نگین انگشتریمان كنیم؟
سنگهاى با ارزش، فراوانند و در بین این هزارها سنگ گرانقیمت، پیامبران و ائمه اطهار (علیهم السلام) تنها بر چند سنگ صحه گذاشتهاند. اما نه به خاطر آنكه اثرى جادویى دارند؛ بلكه آن نگین هرچه باشد، برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است (گردآوری : انجمن ناجی) پس اگر كسى اثر آنچه را كه همراه خود مىدارد، ذاتى و مستقل بداند، به خداى یگانه شرك ورزیده است (گردآوری : انجمن ناجی) ضمن آنكه استفاده بعضى از انگشترها مثل طلا براى مردان و انگشتر آهنى و مسى و نگین راهراه برزنان و مردان را ممنوع كردهاند.
خواص طبی سنگهای تزئینی
گاهى شنیده مىشود فلانى با داشتن یك انگشتر خیر و بركات فراوانى یافته و كارها مطابق میل او پیش مىرود و دیگرى انگشترى دارد، ولى هیچ كاربردى برایش ندارد. این به جهت آن است كه باید در انتخاب نوع نگین دقت لازم به عمل آید و نگینى انتخاب شود كه با طبع و مزاج شخص موافق باشد و براى انتخاب جواهر موافق با مزاج و طبع هر شخص دو راه وجود دارد:
راه اول: توجه به روز تولد است (گردآوری : انجمن ناجی) مثلاً اگر شخصى روز پنجشنبه تولد یافته، روز پنجشنبه به ستاره مشترى تعلق دارد؛ براى او سنگهایى كه متعلق به مشترى و موافق با آن است تجویز مىشود.
راه دوم: به ماه و برج تولد فرد توجه مىشود. سنگهاى موافق طبق ماه تولد اشخاص به عبارت زیر است:
آداب انگشترى در روایات اسلامى
نگین عقیق
الف) ایمنىدهنده در سفرها بوده و آدمى را از بدىها حفظ مىكند
ب) با خیر و نیكى روبهرو مىكند
ج) غم و غصه را رفع مىكند
ه) فقر را از بین مىبرد و باعث گشایش رزق مىشود
و) كارها را به نیكى و خوبى تمام مىكند
ز) موجب اجابت دعا و برآورده شدن هر حاجتى مىشود
ح) موجب بركت و باعث ایمنى از بلا مىشود
ط) ایمنى از پادشاه ظالم
ى) همراه داشتن آن به هنگام نماز معادل هزار ركعت است
حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) فرمودند: (یا على!) همانا عقیق اولین كوهى است كه به ربوبیت خداى متعال و نبوت من و وصى بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است (گردآوری : انجمن ناجی)
انگشتر شرف الشمس
شرف الشمس در نوزده درجه حمل است و این حروف عالیات كه هفت و سیزده اند، به همین اسم شریف شرف الشمس شهرت دارد، برنگین انگشترى نقش كنند كه باید دارای صور صحیح باشد.
همگى آن را اسم اعظم دانستهاند و خاتم آن را كه اولین كلمه است، خاتم سلیمانى گفتهاندو آن را به عوالم خمسه كه حضرت خمس در اصطلاح عارفان است تفسیر كردهاند و در صفحه 92 و 93 و 222 و 223 حظ و لذ در تأثیر از جعفر خابیه امام صادق از امیرالمؤمنین علیهماالسلام امورى را برشمارد و انتساب آنها را به تورات و انجیل و قرآن ذكر كرده است و نیز بونى در كتاب شمس معارف كبرى جلد اول اوفاقى بسیار در خواص آن آورده است كه «ضحكه للمغفل و عبره للمحصل»