مقاله ام در مورد کامپیوتر امید وارم به دردتون بخوره
کامپیوترچیست؟
ماشین کامپیوتر در ابتدا به منظور انجام محاسبات پیچیده و حجیم ساخته شد و به همین دلیل آن را کامپیوتر به معنی حسابگر و شمارنده نامیده اند. امروزه کامپیوتر به یک وسیله چند منظوره تبدیل شده است که دارای حافظه بوده و قابل برنامه ریزی می باش
● مقدمه ای بر کامپیوتر
ماشین کامپیوتر در ابتدا به منظور انجام محاسبات پیچیده و حجیم ساخته شد و به همین دلیل آن را کامپیوتر به معنی حسابگر و شمارنده نامیده اند. امروزه کامپیوتر به یک وسیله چند منظوره تبدیل شده است که دارای حافظه بوده و قابل برنامه ریزی می باشد . از این رو کامپیوتر قادر به انجام عملیات و محاسبات ریاضی و منطقی روی اطلاعات بوده و از نظر سرعت ثبت اطلاعات و نگهداری اطلاعات پر حجم سرعت بازیابی و خستگی ناپذیری بر انسان برتری دارد . البته این بدان معنا نیست که این ماشین تمام تواناییهایش از انسان برتر باشد . زیرا او فاقد خلاقیت و نوآوری است و در این مورد انسان بر کامپیوتر برتری دارد . به عبارتی کامپیوتر در واقع وظیفه جمع آوری و طبقه بندی و تنظیم و خلاصه کردن و محاسبه به روی اطلاعات را بر عهده دارد . و می تواند اطلاعات خام یا دیتا را به اطلاعات مفید و قابل استفاده تبدیل یا پردازش کند . اولین کامپیوتری که بشر ساخت از ابتدای نامهای مخترحین آنها گرفته شده است که بصورت زیر است ATANSOFF-BERRY-COMPUTER که از ابتدای نام آنها گرفته شده است (ABC) اولین کامپیوتر بین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۲ ساخته شد و هدف از ساخت آن حل معادلات بود .
بعدها کامپیوترها بزرگتر و پیچیده تر شدند . به مرور که کامپیوترها پیشرفته تر شدند آنها کوچکتر گردیدند که در حال حاضر کامپیوترهای امروزی بسیار کوچکتر و ارزان تر از کامپیوترهای اولیه می باشند . کامپیوترهای اِی - بی - سی و انیاک را جزء کامپیوترهای نسل اول می دانند و کامپیوترهای نسل دوم در سال ۱۹۵۹ ایجاد شدند و ساختار مدار آنها از ترانزیستورها بود . با پیدایش تراشه های کوچک سیلیکونی اولین مدارهای مجتمع ساخته شدند .
سال ۱۹۷۵ سال ظهور کامپیوترهای شخصی می باشد . با ورود میکروپروسسورها برنامه نویسان دستورالعملهایی را نوشتند که به زبان بیسیک به کدهای مورد نیاز در میکروپروسسور ترجمه می شد . که اولین برنامه نویسان به این طریق بیل گیتز و پاول آلن بودند که شرکت مایکرو سافت را بصورت تجارتی در آوردند . و در حال حاضر از تولید کنندگان بزرگ نرم افزار در دنیا می باشند برنامه های تحت ویندوز و میکروپروسسورهای اینتل متعلق به این شرکت یعنی مایکرو سافت می باشد . کامپیوتر آی بی ام ای تی که از میکرو پروسسورهای ۸۰۲۸۶ استفاده می نماید در سال ۱۹۸۴ ساخته شد . این کامپیوتر در آن سالها بسیار سریع تر از مدلهای قبلی عمل می کرد زیرا میکروپروسسور آن قوی بود . در سال ۱۹۸۷ شرکت آی بی ام تولید کامپیوترهای خود را با نام PS۲ شروع کرد و PS۱ را نیز وارد بازا کرد . که از میکروپروسسورهای ۸۰۳۸۶ و ۸۰۴۸۶ استفاده نمود کامپیوترهای امروزی را کامپیوترهای نسل چهارم می نامند . بعد از میکرو پروسسورهای ۸۰۴۸۶ میکروپروسسورهای پنتیوم وارد بازار شدند
کامپیوتر به عنوان یک سیستم دارای چهار قسمت است که عبارتند از:
۱) INPUT UNIT
۲) MEMORY UNIT
۳) CPU
۴) OUTPUT UNIT
که از آنها به ترتیب می توان به این طریق نام برد
۱) واحد ورودی
۲) واحد حافظه
۳) واحد پردازش مرکزی
۴) واحد خروجی
قسمتهای دو و سه که شامل واحد حافظه و واحد پردازش مرکزی است داخل یک جعبه به نام کیس قرار دارد که از نظر ظاهری به دو صورت ایستاده و خوابیده وجود دارد
۱) TOWER
۲) DESKTOP
۳) منبع تغذیه یا Power Supply در درون این جعبه قرار دارد.
در سیستم علاوه بر پردازشگر و حافظه قطعات سخت افزاری دیگری نیز وجود دارند. بعد از مقدمه ای که در مورد کامپیوتر و تاریخچه آن آمد لازم است که اجزاء کامپیوتر از لحاظ سخت افزاری بیان شود . در ادامه به بیان و توضیح این مطلب به شرح ذیل می پردازیم
● بورد اصلی MOTHERBOARD OR MAIN BOARD
این بخش در برگیرنده اغلب مدارهای کامپیوتر است که اجزایی چون سی - پی - یو / حافظه اصلی شامل رم و رام / حافظه کمکی شامل دی وی دی و سی دی / هارد دیسک و فلاپی دیسک و وسایل خارجی از قبیل ماوس / کی برد / و مانیتور به وسیله آن با هم ارتباط برقرار می کنند
● سی پی یو CENTRAL PROCESSING UNIT
سی - پی -یو یا واحد پردازش مرکزی مغز یک کامپیوتر است . تمامی تفکرات . محاسبات و پردازشهای لازم در این قسمت صورت می گیرد . سرعت سی پی یو با واحد مگا هرتز سنجیده می شود و این مقدار برابر با تعداد دفعاتی است که یک سیگنال می تواند در مدت یک ثانیه مدارات کامل موجود در سی پی یو را بپیماید یا به عبارتی معادل تعداد محاسباتی است که در طول یک ثانیه سی پی یو انجام میدهد. در حال حاضر سی پی یو با واحد پردازش گیگا هرتز به بازار آمده است (گردآوری : انجمن ناجی)
اگر سرعت یک سی پی یو فرضا برابر ۵۰۰ مگا هرتز باشد به این معناست که سی پی یو مزبور قادر است ۵۰۰ میلیون کار یا محاسبات رادر یک ثانیه انجام دهد . در کامپیوترهای شخصی واحد پردازش مرکزی یا سی پی یو درون یک تراشه به نام ریز پردازنده قرار دارد . این قسمت مستقیما به بورد اصلی متصل می شود که برای سیستم در حکم همانطور که قبلا گفته شد مغز است . کنترل و اجرای دستورالعمل ها به عهده ریز پردازنده است . ریز پردازنده دارای دو قسمت اصلی به نام واحد کنترل و واحد حساب و منطق است
● کارت گرافیک Video Graphic Area
کارت گرافیکی کارتی است که درون جعبه بر روی برد اصلی قرار می گیرد و تولید کننده تصاویر برای مانیتور است (گردآوری : انجمن ناجی) در ابتدا این کارت بر روی درگاه ISA قرار می گرفت ، سپس از نوع PCI تولید شد و اکنون از نوع AGP است (گردآوری : انجمن ناجی) این کارت می تواند در درون برد اصلی گنجانده شده باشد که به این نوع برد اصلی ، VGA OnBoard گفته می شود. و یا کارتی جداگانه بر روی درگاه AGP برد اصلی قرار گیرد. کارت گرافیکی همواره نوع خاصی از RAM بر روی خود داشته است تا با سرعت بالاتری تصاویر را تولید کند، ولی اکنون می تواند از RAM روی برد اصلی نیز استفاده ببرد.
● هارد دیسک HARD DISK DRIVE
درایوهای هارد دیسک به منظور ذخیره برنامه ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد . هنگامی که فایلی را ذخیره می کنید این فایل بر روی هارد دیسک شما ذخیره می گردد . در هنگام خرید دیسک سخت لازم است میزان ظرفیت مورد نیاز را حدس بزنید و دیسکی با دو برابر ظرفیت تخمین زده شده خریداری کنید و توجه کنید چنانچه در هر صفحه هزار کاراکتر تایپ شده باشد یک دیسک سخت ۲۰۰ مگا بایتی می تواند در حدود ۲۰۰۰۰۰ برگ از این صفحات را ذخیره کند . دیسک سخت آسیب پذیر است لذا احتمال خرابی فایل یا فایلها روی دیسک سخت وجود دارد
لذا برای حفاظت از اطلاعات لازم است حداقل یک نسخه از آنها برای روز مبادا نسخه برداری شود . هارد دیسک مهمترین حافظه جانبی محسوب می شود و از نظر موقعیت قرار گرفتن در داخل واحد سیستم و درون کیس قرار دارد . بعد از سی پی یو که مغز کامپیوتر محسوب می شود و حافظه رم که به عنوان میز کار از آن استفاده میشود هارد دیسک قلب کامپیوتر به حساب می آید
● فلاپی دیسک FLOPPY DISK OR DISKETTE
این دیسک ها سابقا داخل یک محفظه انعطاف پذیر جاسازی می شدند و از این رو به آنها فلاپی دیسک یا دیسک لرزان گفته می شود . در طرح جدید این دیسک ها یک پوسته پلاستیکی سخت با یک پوشش فلزی لغزنده این دیسک را در بر می گیرد . ظرفیت این نوع دیسک ۴۴/۱ مگا بایت است و به راحتی قابل جابجایی بین کامپیوترها است . درایو یا گرداننده این دیسک در کیس کامپیوتر قرار دارد ولی خود دیسک در دسترس ما قرار دارد . بطوریکه می توانیم اطلاعات و اسنادی را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل کنیم . زیرا درایو یا گرداننده این نوع دیسک قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات را داراست .
● حافظه در کامپیوتر
حافظه های اصلی کامپیوتر عبارتند از :
۱) RAM = RANDOM ACCESS MEMORY
۲)ROM = READ ONLY MEMORY
الف) حافظه رم RAM
هنگامی که برنامه ای توسط یک کامپیوتر اجرا می شود کامپیوتر آن را در داخل رم ذخیره می کند مقدار رم موجود در یک کامپیوتر کارایی کامپیوتر را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می دهد . هر چه میزان رم موجود در یک کامپیوتر بیشتر باشد این کامپیوتر می تواند کارهای بیشتری را با سرعت بیشتری انجام دهد .می توانید اطلاعات رم را خوانده و اطلاعاتی را روی حافظه رم بنویسید ولی هنگامی که برق کامپیوتر قطع می شود یا کامپیوتر را خاموش می کنید تمامی اطلاعات موجود در رم از بین می روند وپاک می گردند
ب) حافظه رام ROM
این حافظه فقط خواندنی است که حاوی اطلا عاتی جهت راه اندازی کامپیوتر است این اطلاعات توسط سازنده بورد اصلی درون حافظه قرار داده می شود . این حافظه ثابت است و اطلاعاتش غیر قابل تغییر است بطوریکه بعد از خاموش کردن کامپیوتر و یا قطع جریان برق اطلاعات درون رام پاک نمی شود
● دیسک فشرده یا سی دی رام CD ROM
تا چندی پیش استفاده از فلاپی دیسک اصلی ترین روش انتقال برنامه بین کامپیوترها محسوب می شد ولی تولد برنامهای حجیم و پیوسته باعث شد تا نیاز به دیسک با ظرفیت بیشتر احساس شود . یک سی دی رام به تنهایی قادر است اطلاعاتی معادل ۴۶۰ فلاپی دیسک را در خود نگهداری کند که در حدود ۷۰۰ مگا بایت می باشد . امروزه درایوهای سی دی رام به یکی از قسمتهای استاندارد تمام کامپیوترهای شخصی تبدیل شده اند . معیار سنجش کارایی این درایوها سرعت آنها می باشد . سرعت سی دی درایو بصورت مضربی از سرعت خواندن اطلاعات که در حدود ۱۵۰ کیلو بایت در ثانیه می باشد که به ایکس نشان داده می شود
امروزه سی دی درایوهای با سرعت ۵۲ ایکس در بازار عرضه شده اند . تنها مشکلی که این نوع از دیسکها دارند این است که تنها یک بار امکان ذخیره اطلاعات روی آنها وجود دارد . و بعد فقط خاصیت رام را پیدا می کنند یعنی فقط خواندنی می شوند . برای ذخیره اطلاعات روی سی دی دستگاهی بنام سی دی رایتر نیاز می باشد که شبیه درایوسی دی بوده ولی امکان ضبط اطلاعات را روی سی دی دارد
● دیسک ویدئویی دیجیتالی دی وی دی DVD = DIGITAL VERSATILE DISK
امروزه دیسکهای دی وی دی از سی دی رامها پیشی گرفته اند . ظاهر دی وی دی همانند سی دی ها می باشند و تنها تفاوت آنها در ظرفیت بالای آنهاست . ظرفیت دیسکهای دی وی دی از ۴ گیگا بایت تا ۱۷ گیگا بایت می باشد که ظرفِت بسیار بالایی می باشد
● واحد های شمارش ظرفیت حافظه
واحد های ظرفیت حافظه به ترتیب عبارتند از
▪ بیت : کوچکترین جزء ساختمان حافظه بوده که می تواند حاوی صفر یا یک باشد
▪ بایت : به ترکیب ۸ بیت متوالی یک بایت گویند
▪ کیلو بایت : از ترکیب ۱۰۲۴ بایت یک کیلو بایت تشکیل می شود
▪ مگا بایت : از ترکیب ۱۰۲۴ کیلو بایت یک مگا بایت تشکیل می شود
▪ گیگا بایت : به ۱۰۲۴ مگا بایت یک گیگا بایت می گویند
نمودار سلسله مراتب ذخیره اطلاعات در حافظه به ترتیب زیر است
BIT < BYTE < KB < MB
● دستگاههای ورودی و خروجی در کامپیوتر
یک کامپیوتر برای ارتباط با دنیای خارج به لوازم و وسایلی احتیاج دارد که به آنها دستگاههای ورودی و خروجی می گویند . دستگاههای ورودی وظیفه انتقال داده و برنامه ها را به درون حافظه کامپیوتر به عهده دارند و دستگاههای خروجی عمل انتقال نتایج پردازش داده ها را به بیرون از کامپیوتر بر عهده دارند . معمولا دستگاههای ورودی و خروجی که امروزه به کار می روند عبارتند از
● دستگاههای ورودی INPUT DEVICE
▪ KEY BOARD
▪ MOUSE
▪ FLOPPY DISK DRIVE
▪ SCANNER
▪ MICROPHONE
▪ LIGHT PEN
▪ GAME PAD & JOYSTICK
▪ CD DRIVE
همانطور که در بالا ذکر شده است دستگاههای ورودی عبارتند از : صفحه کلید - ماوس -دیسک گردان - اسکنر - میکروفون - قلم نوری و دسته بازی
● دستگاههای خروجی OUPUT DEVICE
▪ MONITOR
▪ PRINTER
▪ SPEAKER
▪ PLOTER
▪ FLOPPY DISK DRIVE
▪ CD WRITER
که دستگاههای خروجی کامپیوتر نیز شامل : صفحه نمایش - چاپگر - بلند گو - رسام - و دیسک گردان می باشند
همانطور که در بالا ذکر شد دیسک گردان فلاپی در دو گروه آمده است یعنی به عنوان یک ابزار ورودی و خروجی بطور همزمان عمل می کند . در این قسمت در مورد دستگاههای ورودی و خروجی به اختصار توضیح میدهیم
● صفحه کلید KEY BOARD
صفحه کلید ضروری ترین وسیله از دستگاههای ورودی به حساب می آید که شامل مجموعه ای از کلیدها می باشد . این کلیدها در صفحه کلید به سه دسته تقسیم می شوند
۱) کلیدهای الفبایی و عددی که مربوط به حروف الفبا و اعداد هستند
۲) کلیدهای نقطه گذاری که این نوع کلیدها شامل علائمی مانند : نقطه - دو نقطه ویر گول و غیره هستند
۳) کلیدهای خاص که این نوع کلیدها شامل کلیدهای تابعی - کلیدهای کنترلی - و کلیدهای جهتی و کلید کپس لاک می باشند
● اسکنر SCANNER
یکی از دستگاههای ورودی دیگر اسکنر است . این دستگاه امکان تبدیل اطلاعات چاپ شده به قالبهای دیجیتالی مناسب برای انتقال به نرم افزارهای خاص را فراهم می سازد
جهت انتقال یا ورود متن چاپی به یک کامپیوتربه وسیله اسکنر برنامه های کاربردی خاصی معروف به (او آر سی ) وجود دارد
ORC = OPTICAL CHARACTER RECOGNITION
بدین صورت متون چاپی به فایلهای متن قابل پردازش در یک برنامه وازه پرداز تبدیل می شوند
● دوربین دیجیتالی و اینترنتی DIGITAL CAMERA & WEBCAM
عکسهای تهیه شده توسط این دستگاه روی حافظه ای مانند حافظه های کامپیوتر قابل نگهداری است . و به راحتی می توان آنها را با قالب دیجیتالی مستقیما به کامپیوتر انتقال داد
● (VOICE RECOGNITION) میکروفون MICROPHONE
این دستگاه به کمک یک نرم افزار می تواند صدای کاربر را به داخل پی سی انتقال دهد . همچنین می تواند گفتار را به نوشتار تبدیل کند . و در واقع سیگنالهای صوتی را به متن دیجیتالی تبدیل می کند . این دستگاه برای معلولان جسمی و افرادی که بینایی ضعیف دارند می تواند کاربرد فراوانی داشته باشد
● بلندگو SPEAKER
از دستگاههای واحد خروجی است . بلند گوهای متصل به دستگاه پی سی دقیقا عملکردی مشابه بلند گوهای متصل به دستگاه ضبط صوت معمولی را دارند . امروزه کامپیوترهای پی سی پیشرفته به عنوان سیستمهای چند رسانه ای به فروش می رسند زیرا قابلیت این را دارند که به عنوان یک دستگاه پخش یا ضبط صوت و تصویر مورد استفاده قرار گیرند
بلند گوها ممکن است مستقیما به برق وصل شوند و دارای یک تقویت کننده تو کار باشند . برای اتصال بلند گوها به پی سی لازم است یک کارت صدا داخل کیس نصب شود
● قلم نوری LIGHT PEN
وسیله ای به شکل قلم است که بانزدیک شدن به صفحه نمایش برای ترسیم اشکال دلخواه و برای کنترل آیکونها یا گزینه های نمایش یافته در صفحه نمایش مورد استفاده قرار می گیرد
● صفحه نمایش قابل لمس TOUCH SCREEN
این وسیله را اغلب می توان در کیوسکهای اطلاعات عمومی مشاهده کرد . نحوه بکارگیری این وسیله بدین گونه است که کاربر برای انتخاب هر یک از گزینه ها ی پیشنهاد شده در صفحه نمایش به سادگی آن را با انگشتان خود در صفحه نمایش لمس می کند
● مودم MODEM
مودم به دو صورت داخلی و خارجی وجود دارد که بنام اینترنال و اکسترنال نام گذاری شده است . این دستگاه جزء دستگاههای ورودی و خروجی است . مودم برای بر قراری ارتباط بین کامپیوتر شما و شبکه یا خط تلفن مورد استفاده قرار می گیرد . پس از برقراری این ارتباط قادر خواهید بود پیامهای الکترونیکی دلخواه خود را برای افراد مختلف ارسال کرده و از اینترنت استفاده کنید
همچنین اگر کامپیوترشما دارای اسکنر نیز باشد به کمک مودم می توانید همانند دستگاه فاکس به ارسال و دریافت اسناد بپردازید
● رسام PLOTTER
یکی از وسایل خروجی گرافیکی محسوب می شود . کار این دستگاه بر عکس دیجیتایزر است (گردآوری : انجمن ناجی) این دستگاه در حال حاضر برای ترسیم نقشه های مهندسی استفاده می شود
● تعریف درگاه یا پورت PORT
درگاه محل اتصال لوازم جانبی به کامپیوتر است که از طریق آن عملیات ورود و خروج اطلاعات صورت می گیرد . این درگاه ها روی بورد اصلی کامپیوتر قرار دارند . انواع درگا های کامپیوتر عبارتند از
▪ درگاه سریال : در هر لحظه یک بیت اطلاعات را عبور می دهد
▪ درگاه موازی : در هر لحظه هشت بیت را در یک ردیف منتقل می کند . بنابراین سرعت انتقال اطلاعات از این نوع درگاه بیشتر است
▪ درگاه PS۲ سریال : این درگاه برای متصل کردن وسایل جانبی و بورد اصلی کامپیوتر به کار می رود که بصورت ۳۲ بیت و ۱۶ بیت کار می کند
▪ درگاه USB : یک درگاه سریال با سرعت انتقال ۱۲ مگا بیت بر ثانیه است که برای اتصال وسایل جانبی به ریز کامپیوتر استفاده می شود . یو اس بی می تواند حداکثر ۱۲۷ وسیله جانبی همچون درایوهای سی دی - چاپگر - مودم موس - صفحه کلید و ... را از طریق یک پورت همه منظوره به سیستم متصل کند
▪ اِی تی (AT): مسیر الکتریکی مورد استفاده در کامپیوتر های شخصی برای متصل کردن بورد اصلی و وسایل جانبی مثل صفحه کلید مورد استفاده قرار می گیرد
(برگرفته ازhttp://www.rayaneh.com)
ارتقا کامپیوتر چیست و چگونه باید انجام گیرد؟
دوستان خواهان ارتقا، دو دسته هستند: دسته اول، صاحب یک دستگاه فرد اعلاء با پردازنده ۴۷۸ پینی Pentium۴ و دسته دوم، صاحب یک فقره پردازنده ۴۶۲ پینی AthlonXP هستند. هر دو دسته برای ارتقا نیاز به تعویض مادربرد دارند. دقت داشته باشید که هنگام تعویض مادربرد میتوانید نوع پردازنده خود را نیز تغییر دهید. به بیان دیگر اگر مصرفکننده محصولات Intel بودید، نیازی نیست که این روند را ادامه بدهید و بالعکس!
ارتقا چیست و چگونه باید انجام گیرد؟
جواد زارعي
در گزارش قبلي از نقطه صفرم به نقطه چهارم ارتقا سیستم رسیدیم. خلاصه بحث اینکه در فیلمنامه ارتقا، نقش اصلی از آن مادربرد است (گردآوری : انجمن ناجی) شخص مادربرد نیز ارادت خاصی به چیپست اصلی دارد. دوستی پرسیده بود که تفاوت چیپست اصلی با پلشمال (Northbridge) چیست؟ با توجه به این نکته که سواد تخصصی ما ته کشیده است، پاسخ میدهم که تمام مادربردها دارای یک چیپکنترل مرکزی هستند. این چیپمرکزی که بهطور معمول در نزدیکی سوکت پردازنده و در کنار شکافهای حافظه قرار میگیرد، در اصطلاح پلشمالی خوانده میشود. بهجز چند استثنا در چیپستهای nVIDIA، تمامی مادربردهای کنونی از یک چیپکمکی دیگر نیز استفاده میکنند که تحت کنترل چیپمرکزی قرار دارد. این چیپکمکی در اصطلاح پلجنوبی (Southbridge) خوانده میشود. البته مادربردها شمال و جنوب ندارند و توصیه میکنم ذهن مبارک خود را درگیر این قضیه نکنید. علمای سختافزار به این دسته از چیپهای مرکزی (پلشمالی) که همهفن حریف هم هستند، عنوان چیپست را اعطا فرمودهاند.
نقطه چهارم
در جلسه گذشته کلیاتی درباره اهمیت و اولویت انتخاب چیپستها قلمفرسایی کردیم. همچنین در قدمهای قبلی گفته شد که در انتخاب مادربرد به تکنولوژی تولید خازن و البته رگولاتورها توجه کنید. همچنین درباره سازندگان اصلی چیپست سخن گفته شد. این مطالب را یادآوری کردم که بدانید، مادربرد همچنان موضوع بحث ماست (گردآوری : انجمن ناجی) باور کنید داشتن یک مادربرد خوب و نازنین برای جوانان از ازدواج واجبتر است! اکنون شما آماده هستید تا چیپست فرعی یا پلجنوبی را انتخاب کنید. بهطور معمول آن کس که چیپست اصلی را میسازد، جور ساخت چیپست فرعی را نیز خواهد کشید، پس کار دشواری در پیش نخواهید داشت. البته در روزگاران قدیم بودند مادربردهایی که از دو چیپست متفاوت استفاده میکردند، نسل اینگونه مادربردها بهسر آمده است (گردآوری : انجمن ناجی) القصه، توصیه ما برای انتخاب چیپست از چهار پنج قسم فراتر نمیرود.
این مورد شامل حال چیپست جنوبی نیز میشود. چیپست جنوبی عهدهدار پشتیبانی از شکافهای PCI، رابطهای خارجی مانند USB و Firewire، رابطهای شبکه و صدا، ارتباط با BIOS، رابطهای ذخیرهسازی مانند SATA، eSATA، IDE و غیره است (گردآوری : انجمن ناجی) بسته بهنوع چیپستها، کارهای دیگری نیز توسط این موجود پیگیری و انجام میشود که بهسهولت از آن میگذریم. تفاوت بسیاری از مادربردها در کیفیت، امکانات و قیمت، با نوع چیپست جنوبی آنها مرتبط است (گردآوری : انجمن ناجی) بهعنوان مثال، اگر دوربین دیجیتالی دارید که از رابط Firewire یا iLink استفاده میکند، یا از اهالی تدوین فیلم هستید و سرعت و امنیت در ذخیرهسازی برای شما از درجه اول اهمیت برخوردار است باید به امکانات چیپست جنوبی بهصورت جدی توجه کنید. بسیاری از سازندگان مادربرد، چندین مدل مختلف را بر مبنای یک نوع چیپست تولید میکنند و برخی امکانات آن را به صورت انتخابی در اختیار شما قرار خواهند داد. بهعنوان مثال، ممکن است که چیپست انتخاب شده از رابط Firewire پشتیبانی کند، اما جای ارتباط آن در پانل پشتی یا روی مدار چاپی مادربرد خالی باشد. دیگر اینکه به پشتیبانی کامل از یک امکان خاص توجه کنید. RAID امکانی است که قریب به اتفاق مادربردهای کنونی از آن پشتیبانی میکنند.
برای متخصصی که سرعت و امنیت اطلاعات ذخیره شده در هارددیسکها اهمیت یکسانی دارد، نوع RAID ارایه شده توسط چیپست اهمیت بسیار دارد. RAID ۰، RAID ۱ بهصورت عام در اغلب مادربردهای سطح متوسط به بالا وجود دارند، ولی برای کارهای تخصصی پاسخگو نیستند. برای حل نیازهای پیچیدهتر به انواع RAID ۰+۱، RAID ۱+۰، RAID ۵ و RAID ۱۰ توجه کنید. چیپستها امکانات حاشیهای دیگری نیز دارند که کمتر بدانها پرداخته شده است (گردآوری : انجمن ناجی) از این بابت از چیپستها طلب پوزش میکنیم. ارایه امکاناتی چون RAID، USB۲.۰ و امثالهم در لیست امکانات مادربرد ذکر میشوند، اما کمتر منبعی اشاره به امکانات پایهای دیگر دارد. با یک مثال، بحث امروز را خاتمه میدهیم. بد نیست بدانید که چیپست گران و قدرتمندی مانند Intel ۹۷۵X از تکنولوژی NCQ پشتیبانی نمیکند. امثال این نداشتهها را یک ضعف بزرگ قلمداد کنید و بدان حساس باشید.
آماده برای پرش
اکنون چهار قدم اصلی برای ارتقاء بستر اصلی سیستم را برداشتهایم و پس از پایان این نوشتار خود را باید برای پرش اول آماده کنید. یادآوری میکنم که انتخاب قطعات سختافزاری به صورت مستقل امکان پذیر نیست، بلکه خصوصیات قطعات، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و نمیتوان آنها را در طول هم انتخاب کرد. در ضمن انتخاب مادربرد خود، نیمنگاهی نیز به خصوصیات پردازنده، قابلیتهای کارتگرافیک، توانایی قطعه حافظه و امکانات دیگر قطعات داشته باشید. بهعنوان مثال منطقی نیست که مادربردی با چیپست Intel P۹۶۵ برگزید و سپس برای آن پردازنده دوهستهای Pentium D تهیه کرد.
به یاد دارید که در قسمتهای ابتدایی این نوشتار، بسیار تاکید کردم که استفادههایی که در آینده از سیستم انتظار دارید، برای خود تصویر کنید و روی کاغذ بیاورید. آن وقت با توجه به یادداشتهای خود میتوانید تصمیم بگیرید که آیا به دو کارت گرافیک نیاز خواهید داشت؟ آیا ۲ گیگابایت حافظه برای پشتیبانی از کارهای گرافیکی شما کفایت خواهد کرد؟ آیا چیپ صدای ۸ کاناله موجود روی مادربرد برای شمایی که علاقه بهویرایش فایلهای صوتی به شکل نیمهحرفهای دارید، مناسب خواهد بود؟ آیا نیاز به دو رابط شبکه گیگابیت نخواهید داشت؟ تاکید میکنم که در هنگام انتخاب مادربرد اولا مطالعه فراوان داشته باشید و ثانیا خود را محدود نکنید، چراکه ایجاد تغییرات در آینده به غیر از زحمت فراوان و ایجاد نارسایی قلبی، هزینهزا خواهد بود!
پیش از پرش
امروز قصد دارم تا موضوع مادربرد را به اتمام برسانم. درباره چگونگی انتخاب چیپست بهعنوان رکن اصلی و حاکم سرزمین مادربرد به اندازه کفایت صحبت شده است (گردآوری : انجمن ناجی) توجه کنید که انتخاب مادربردهای ارزانقیمت بسیار سختتر از مدلهای گرانقیمت است (گردآوری : انجمن ناجی) مادربردهای سطح بالا در وبسایتهای مختلف و معتبر مورد بحث قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آنها مشخص میشود، اما درباره مادربردهای ارزانقیمت به سختی و آن هم بسیار مختصر مطلب منتشر میشود. بنابراین باید به منابع داخلی مانند دوستان اینکاره، نشریات داخلی و شنیدهها اکتفا و اعتماد کرد. درباره انتخاب چیپست مادربردهایی که بهصورت مجتمع تولید میشوند، دقت بیشتری کنید. راستش علاقهای به استفاده از واژه مجتمع برای توصیف این مادربردها ندارم، اگر معادل بهتری برای Onboard دارید، اعلام کنید و خانوادهای را از دلنگرانی برهانید!
در اصطلاح فنی به چیپستهایی که در داخل خود، موتور گرافیکی دارند، عنوان IGP اطلاق میشود. استفاده از گونه چیپستها با محدودیتهای بسیاری همراه است (گردآوری : انجمن ناجی) چیپستهای IGP علاوه بر انجام وظایفی که بهطور عادی بر دوش هر چیپست محترمی سنگینی میکند، موظف به پشتیبانی از پردازش گرافیکی نیز خواهد بود. مادربردهای مبتنی بر چیپستهای IGP به مادربردهای VGA Onboard معروف هستند. بهبیان دیگر چیپستهای IGP ترکیبی از یک چیپست کامل بهانضمام یک پردازنده گرافیکی محدود است (گردآوری : انجمن ناجی) دور و بر این چیپست مرکب یا مجتمع بسیار شلوغ است (گردآوری : انجمن ناجی)
این چیپستها حافظه مورد نیاز برای انجام امور گرافیکی را از حافظه اصلی (RAM) بهعاریت میگیرند و در اصطلاح شریک (Share) میشوند. اگر مجبور به انتخاب مادربردی با چنین مشخصاتی شدید،از مدلی استفاده کنید که دارای یک شکاف توسعه گرافیکی مانند، PCI Express باشد تا در صورت نیاز، امکان ارتقا ممکن باشد. استفاده از کارتگرافیک مستقل موجب میشود که بار پردازش گرافیکی از دوش چیپست IGP برداشته و حافظه اصلی نیز از سنگینی شراکت آزاد شود. ارتقا، راهها و شیوههای مختلفی دارد. در اینباره، باب صحبت همچنان باز است، البته هفته آینده درباره قطعه دیگری سخن خواهیم گفت.
شناخت پردازنده
گذشت آن زمان که در دنیای کامپیوتر فقط یک پردازنده حکمرانی میکرد. گذشت آن روزگار که اول و آخر و وسط تمام پردازندهها فقط محصولات اینتل بود و بس. لذا قبل از تصمیم برای ارتقا پردازنده، باید از توانایی مادربرد خود مطلع شوید و مطابق با نیاز خود اقدام به تغییر پردازنده موجود نمایید. در دنیای کنونی سه دسته پردازنده قابل تهیه هستند که دسته اول و دوم به سهولت و دسته سوم به صورت مجتمع با مادربرد قابل تهیه خواهند بود. بنابراین تمرکز خود را بر دو دسته اول معطوف خواهیم کرد. بدون شک نامهای AMD و Intel برای قبایل بدوی ساکن در مجمع الجزایر گالاپاگوس هم آشناست، پس بدون فوق وقت میرویم سراغ اصل ماجرا و…
ارتباط پردازنده و مادربرد
انتخاب پردازنده، ارتباط مستقیمی با مدل مادربرد و چیپست نصبشده بر روی آن دارد. پردازندهها تعداد پایههای (Pins) مشخصی دارند و الزاما باید با سوکت نصب شده روی مادربرد ار لحاظ تعداد پایه و شکل چینش آن تطابق داشته باشند. از طرف دیگر چیپست مادربرد باید پردازنده را شناخته و قادر به پشتیبانی از قابلیتهای آن باشد. قابلیتها شامل: سرعت فرکانس هسته پردازشی، سرعت تبادل دادهها بین پردازنده و چیپست، نوع حافظه قابل پشتیبانی، سرعت فرکانس حافظه، میزان حافظه موقت Cache L۲ و غیره خواهد بود. از طرف دیگر انتخاب نوع پردازنده رابطه مستقیمی با انتظارات شما از سیستم پردازشی دارد. به طور حتم نیازهای یک گرافیست یا انیماتور حرفهای با انتظارات فردی که صبح خود را با Microsoft Word آغاز کرده و شب را با jet Audio به پایان میرساند، تفاوتهای اساسی دارد. بارها تکرار شده است که انتظارات کنونی خود را یادداشت و پیشبینی کنید که تا ۲۴ ماه آینده چه توقعاتی از یک پردازنده نجیب خواهید داشت. در کنار این موارد، هزینهای که قادر به پرداخت آن هستید را نیز مرقوم فرمایید! قبل از هر چیز باید با دستهبندی پردازندهها آشنا شوید.
دستهبندی از بعد کارایی
پردازندهها را از بعد کارایی در پنج گروه پردازندههای ارزانقیمت یا اقتصادی بین ۳۵ تا ۷۰ هزار تومان ، متوسط ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، خوب بین ۱۲۰ تا ۲۲۰ هزار تومان، عالی یا کیفی از ۲۲۰ هزار تومان به بالا دستهبندی میکنند که به دلیل ویژگی خاص پردازنده سرور، در این مجال فقط روی چهار دسته اول متمرکز خواهیم شد. دستهبندی فوق و محدوده قیمت ارایه شده، به نظر نویسنده بستگی دارد و در منابع مختلف معیارهای گوناگونی برای این دستهبندی ارایه خواهد شد.
دستهبندی از بعد سازنده
تمام پردازندههایی که برای شما مناسب هستند، در دو دسته Intel و AMD قرار گرفته است و انتخاب دیگری برای شما ممکن نیست. اجازه بدهید درباره کیفیت و مسایل حواشی مربوط به این شرکتها صحبت نکنیم و فقط بر روی شیوههای منطقی تهیه متمرکز شویم. Intel و AMD خانوادههای متعدد پردازشی با نامهای عجیب و غریب تولید کردهاند که به خوبی در دستهبندی بالا قرار میگیرند. از این رو شناخت خانوادههای زیرمجموعه اهمیت فراوانی دارد. اما قبل از پرداختن به خانوادههای پردازشی، بهتر است مروری کلی بر مشخصات کلی پردازنده داشته باشیم چرا که در قسمتهای آینده و در بین مطالب بارها بدان ارجاع خواهیم کرد.
قبل از ادامه …
به نظرم دوستانی که سیستمهایی مربوط به سالهای ۸۰ تا ۸۲ دارند از خیر تغییر پردازنده گذشته و برنامهای برای دگرگونی ساختاری در تمام اجزا داشته باشند. شاید تا سال ۸۴ و با توجه به نیاز آن روزگار، تغییر پردازندههای خانواده Pentium۲ به Pentium۳ تغییر کیفی عمدهای را موجب میشد. در شرایط کنونی اینگونه تغییرات در موارد محدودی کارساز بوده و توصیه میشود که این عزیزان از خیر ارتقا موردی گذشته و دل به دریا زده و بهفکر تغییرات اساسی در نگرش خود و نیز سیستم پردازشی موجود باشند. ناگفته نماند کیفیت بسیاری از سیستمهای پردازشی مبتنی بر پردازندههای Pentium۳ را میتوان با ارتقا در ظرفیت حافظه تا یک گیگابایت و تهیه کارت گرافیک دست دوم مناسب تا میزان قابلتوجهی بهبود بخشید.
AMD یا Intel، مسئله این است!
سه چهار سال پیش قبولاندن استفاده از پردازندههای AMD به مشتریجماعت، روان آسوده و دل امیدوار و صبر ایوب و فک روان و کلامی بدون خطا میخواست (گردآوری : انجمن ناجی) در آن روزگار سهم شرکت AMD از بازار سیستمهای پردازشی کمتر از ۵ درصد بود و هم اکنون این میزان به بیش از ۲۵ درصد رسیده است (گردآوری : انجمن ناجی) نکته جالب ریشهیابی این تغییر وضعیت است که البته دانستن جزئیات آن در نوشتار دیگری دنبال خواهد شد، اما بد نیست بدانید که رفع برخی ضعفهای اساسی در پردازندههای AMD که تولید گرما اصلیترین آن بود، موجب برتری این شرکت در این جدال شد. پردازندههای AMD بهطور سنتی تا سال گذشته بهترین پشتیبان بازیها و امور گرافیکی بودند. از آنسو پردازندههای Intel برای پردازشهای همزمان و بهمنظور استفاده توسط برنامهنویسان و امور حرفهای تدوین صدا توصیه میشد. این وضعیت تا سال گذشته هم به همین منوال بود تا این که تغییر نگاه Intel به ماهیت پردازنده و تولید خانواده پردازشی Core ۲ Duo، شرایط را تغییر داد. عجله نکنید این مورد را بیشتر توضیح خواهم داد.
Athlon XP و Pentium۴
تکلیف دوستانی که مادربردهای ایشان مربوط به بیش از چهار سال گذشته است، روشن شد. این دوستان برای تغییر پردازنده، چارهای جز تغییر مادربرد ندارند، البته امکان استفاده از پردازندههای دست دوم هم برای این منظور فراهم است، اما شاید پاسخگوی انتظار دوستان نباشد. یکی از اصلیتری دلایل ارتقا، پشتیبانی از بازیهای جدید و البته سنگین گرافیکی و پردازشی است (گردآوری : انجمن ناجی) معرفی پردازنده Athlon XP حرکتی اساسی در جهت ارتقا کیفیت بازیها بود و این خانواده پردازشی انصافا حریف قدری برای پردازندههای خانواده Pentium۴ بودند. Athlon XP پردازنده داغی بود و مشکل آن با استفاده از یک سیستم خنککننده مدرن و خوب حل میشد. اما این مورد تاکنون هم در ذهن بسیاری به یادگار نقش بسته است که پردازندههای AMD داغ هستند و خطرناک!
به شدت توصیه میکنم افرادی که از پردازندههای Athlon XP استفاده کنند، برای ارتقا حداقل تا نمایشگاه الکامپ تهران دست نگه دارند. البته دوستان دارنده کامپیوترهای مبتنی بر پردازنده Pentium۴ نیز میتوانند تا پاییز سال جاری صبر کنند. راستش را بخواهید سیستمهای مبتنی بر پردازندههای Athlon XP و Pentium۴، بسیاری از امور جاری مانند وبگردی، نرمافزارهای Office، پخش موسیقی و فیلم، برنامهنویسی تحت وب و امور گرافیکی را پشتیبانی میکنند. بیخودی برای خود هزینه نتراشید.
هفته آینده درباره این دو موجود بیشتر صحبت خواهم کرد و گریزی به امکانات پردازنده Athlon۶۴ خواهم زد.
دنیای ۶۴ بیتی
به خاطر دارم که Barton XP داغترین، بهترین و آخرین نسل از پردازندههای Athlon XP بود که برای مسؤولان Intel کلافهکنندهترین، سمجترین و ارزانترین رقیب در برابر Pentium۴ قلمداد میشد. AMD فرصت چندانی به مصرفکنندگان بازار نداد و بلافاصله و بهطور ناگهانی خانواده جدیدی را معرفی کرد که دنیای پردازش آن هنگامه را زیر و زبر کرد. پردازنده ۶۴ بیتی Athlon۶۴ بهعنوان نسل جدید پردازندهها مانند آوار بر سر Pentium۴ خراب شد! نکته جالب اینجا بود که دمای هسته پردازشی Athlon۶۴ به ندرت از ۴۰ درجه فراتر میرفت، در حالیکه دمای پردازندههای Pentium۴ بهندرت کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد را نشان میداد. به بیان دیگر جنگ این دو مغلوبه شده بود و AMD با حل مشکل گرمای پردازندههای خود و البته قراردادن کنترلگر حافظه در داخل پردازنده، بر رقیب پیشی گرفته بود.
در مبحث مادربرد گفته شد که رابطه بین پردازنده و حافظه اصلی سیستم (RAM) توسط چیپست اصلی سیستم (Northbridge) کنترل میشود. AMD با طرحی جالب، نقش چیپست مادربرد را از میان برداشت و بخش کنترل حافظه سیستم را در داخل هسته پردازندهها قرار داد تا ارتباط با حافظه سریعتر و با وقفه کمتری برقرار شوند. به ضرس قاطع میتوان ادعا کرد که پردازندههای Pentium۴ در برابر پردازندههای Athlon۶۴ حرفی برای گفتن نداشتند و ندارند. این گفته را به حساب طرفداری نگارنده از AMD نگذارید، بلکه واقع ماجرا را به حضور عرض کردم! Intel برای لاپوشانی ضعف ساختاری و ماهیتی Pentium۴ در برابر Athlon۶۴ جنگ جدیدی تحتعنوان نبرد فرکانسها را آغاز کرد. سرعت فرکانس پردازندهها بهصورت کیلویی افزایش یافت و جالب بود که این روند آنقدر بیمنطق پیش رفت که فنهایی که توسط کارخانه در داخل جعبه پردازندهها قرار گرفته بودند، پاسخگوی گرمای تولید شده پردازنده نبودند و چه بسیار پردازندههایی که در این معرکه بیصدا سوختند! Intel باخت را قبول نداشت و در ادامه مسیر اشتباه خود، اقدام به معرفی پردازندههای دوهستهای کرد.
قبل از دو قلوها
دوستان خواهان ارتقا، دو دسته هستند: دسته اول، صاحب یک دستگاه فرد اعلاء با پردازنده ۴۷۸ پینی Pentium۴ و دسته دوم، صاحب یک فقره پردازنده ۴۶۲ پینی AthlonXP هستند. هر دو دسته برای ارتقا نیاز به تعویض مادربرد دارند. دقت داشته باشید که هنگام تعویض مادربرد میتوانید نوع پردازنده خود را نیز تغییر دهید. به بیان دیگر اگر مصرفکننده محصولات Intel بودید، نیازی نیست که این روند را ادامه بدهید و بالعکس!
ارگونومی کامپیوتر چیست؟
راحت باش!
ورود کامپیوترها به دنیای ما هر چند با مزایای بسیاری همراه بود اما مثل هر پدیده فناورانه دیگری تبعات منفی نیز همراه خود داشت؛ از جمله مهمترین این تبعات می توان به هشدارهای گاه به گاه پزشکان مبنی بر جلوگیری بیماری های ناشی از نشستن های طولانی مدت پشت میز کامپیوتر و خیره شدن به صفحه مانیتور اشاره کرد.
ارگونومی کامپیوتر یعنی مطالعه و بررسی عوامل انسانی در ارتباط با کامپیوتر و یکی ازاهداف اصلی ارگونومی کامپیوتر، تضمین مناسب بودن دستگاه برای استفاده انسان است .
رعایت اصول ارگونومی در کاربا کامپیوتر
تولید کنندگان تجهیزات وسایل کامپیوتر ( مانند صفحه کلید ، ماوس ، میز و صندلی و سایر وسایل کامپیوتر ) اکنون سعی می کنند تا محصولات را مطابق با اصول ارگونومی طراحی و تولید کنند .
رعایت اصول ارگونومی سبب کاهش ضایعات چشم ، سردرد و کمردرد اپراتورها و کاربران کامپیوترها می شود کاربرد کامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افـراد سـاعت های متمــادی با کـامپیوتر کـار می کنند ، به همین دلیل شناخت عوامل مؤثر در محیط کار با کامپیوتر اهمیت زیادی دارد . وجود شرایط نامناسب در محیط کاری و عدم توجه به موارد ایمنی هنگام کار با کامپیوتر ممکن است در بلند مدت سبب بروز بیماری ها و ناهنجاری ها شود . بیشتر کاربران در محیط های سر بسته و فضاهای کوچک کار می کنند کمترین ویژگی های یک محیط کاری مناسب برای کاربران کامپیوتر در ادامه آمده است :
▪ وجود سیستم تهویه مطبوع
▪ نورکافی و مناسب
▪ استفاده از میز مخصوص که دارای ابعاد استاندارد باشد
▪ استفاده از صندلی مخصوص کامپیوتر با ارتفاع قابل تنظیم برای جلوگیری از ناراحتی ستون فقرات کاربر
▪ استفاده از زیرپایی برای جلوگیری از بی حسی پا
▪ کف پوش چوبی یا پلاستیکی برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن .
با وجود رعایت نکات فوق ، باز امکان بروز بیماری های خاص برای اپراتور وجود دارد . کم تحرکی هنگام کار با کامپیوتر ، چشم دوختن در مدت طولانی به صفحه مانیتور و حرکات یکنواخت مچ دست ، ممکن است سبب بروز انواع ناهنجاری ها شوند .
● ارگونومی اجزای موجود در محیط کار با کامپیوتر
اگر برای انجام فعالیت ها در محیط کار از کامپیوتر استفاده می شود ، به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از کار با کامپیوتر ، توصیه می شود که اصول ساده ای که در مورد تجهیزات موقعیت و مکان کار با کامپیوتر در ذیل ذکر گردیده ، رعایت شود تا بتوان تا حـدودی ازاین عوارض جـلوگیری کرد :
▪ صندلی :
صندلی مورد استفاده در محیط کار با کامپیوتر باید از خصوصیات زیر برخوردار باشد :
۱) دارای پشتی باشد ، به صورتی که گودی کمر را در بر گیرد و ( پشتی ) از نظر افقی و عمودی تراز باشد .
۲) چرخان باشد .
۳) از هر نظر (زوایا و فواصل) قابل تنظیم باشد .
۴) دارای پایه ای محکم باشد .
۵) روکش آن از جنسی باشد که هوا را از خود عبور داده و سبب تعریق نشود و لغزنده نیز نباشد .
۶) لایه داخلی آن ۲ تا ۳ سانتیمتر ضخامت داشته باشد .
۷) حداقل عرض آن ۴۰ سانتیمتر باشد .
۸) چرخ آن قابلیت حرکت بر جنس کفپوش اتاق را داشته باشد .
۹) ارتفاع آن با ارتفاع میز متناسب باشد .
بر اساس اصول ارگونومی که از سوی سازمان بین المللی توصیه شده ، ارتفاع نشمینگاه صندلی باید ۲۵ الی ۳۵ سانتیمتر پایین تر از سطح میز کار در نظر گرفته شود .
▪ میز کار :
۱) ارتفاع سطح میز کار باید قابل تنظیم باشد .
۲) فضای در نظر گرفته شده برای پاها در زیر میز باید مناسب باشد .
۳) سطح میز کار باید به اندازه ای بزرگ باشد که جای کافی برای تمامی اشیا و وسایل موجود باشد .
وسایلی که در هنگام کار بیشترین موارد استفاده را دارند ، باید در نزدیکی اپراتور و در دسترس وی قرار داشته باشد و سایر وسایل نیز باید به صورتی منظم در جای خود قرار گیرند . لازم به ذکر است که اگر امکان استفاده از یک میز بزرگ وجود نداشــته باشــد ، یا فضـای روی میز کوچک باشد ، می_توان با استفاده از پایه متحرک مانیتور ، ضمن تنظیم فواصل و ارتفاع مانیتور در بهترین حالات مطابق با اصول ارگونومی ، از فضای موجود نیز حداکثر استفاده راکرد که این وسیله با امکان چرخش ۳۶۰ درجه به دور محور خود حرکت وضعی و انتقالی ، قابلیت تنظیم محیط کار را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد و در اثر افزایش قابلیت تنظیم فواصل و ارتفاعات مورد نیاز ، از خســتگی ســتون مهـره ها و سایر اندام ها جلوگیری می شود .
۴) سطح میزکار نباید سفید یا خیلی تیره باشد ، چون به نامساعد شدن شرایط روشنایی کمک می کند .
▪ یک مانیتور :
بطور کلی مانیتورها ، ممکن است دو نوع خطر را برای افراد به وجود آورند که عبارتند از :
الف ) خطر درخشندگی نور و یا انعکاس و بازتاب نور محیط اطراف به چشمان فرد
ب ) خطر تشعشع
از لحاظ اصول ارگونومی ، در هنگام کار با مانیتورها ، خصوصیات و اصول زیر باید مورد توجه قرار گیرند :
۱) بالاترین قسمت صفحه مانیتور در امتداد دید اپراتور قرار گیرد .
۲) فاصـله بین چشــم ها تا صــفحه مانیتور بین ۳۰ تا ۶۰ ســانتی متر و در بعضــی مـوارد در بهترین حالت ، ۴۶ سانتی متر توصیه شده است .
۳) صفحه مانیتور نباید درخشندگی داشته باشد و نور را نیز نباید منعکس کند .
۴) تصاویر روی صفحه مانیتور باید واضح و خوانا باشند .
۵) جهت کاهش انعکاس نور محیط اطراف در مانیتور ، باید ضمن تنظیم مانیتور ، درخشندگی را نیز در منبع تولید آن کنترلکرد ( کاهش داد )
۶) مانیتورها باید در مکانی دورتر از پنجره و در امتداد قائم با آنها قرار گیرند .
۷) برای جلوگیری از انعکاس نور ، پس از تنظیم محیط کار می توان از یک فیلتر شیشه ای یا نوری استفاده کرد
۸) برای جلوگیری یک زاویه دید مناسب به صورتی که صفحه مانیتور در میدان دید فرد واقع شود ، گردن باید راست نگاه داشته شود و مسیر دید نیز باید به سمت پایین باشد .
۹) جهت افزایش قابلیت تنظیم مانیتور نیز می توان از پایه متحرک استفاده کرد . این وسیله به ما امکان می دهد که با افزایش قابلیت تنظیم فواصل بر اساس اصول ارگونومی ، ضمن قراردادن مانیتور در محل مناسب ( از نظر قرار گرفتن در امتداد دید ) ، فاصله مناسبی را نیز بین فرد و مانیتور به وجود آورد و در نتیجه با پدید آوردن مناسب ترین شرایط دید ، از خستگی چشم و سایر عوارض چشمی و هم چنیــن سایــر ناراحتـی ها و عـوارض استـخوانــی ماهیچه ای ( در اثر وضعیتی که فرد برای مانیتور به خود می گیرد ) جلوگیری نمائیم .
۱۰) در مواقعی که از کامپیوتر برای اموری چون تایپ یا حروفچینی استفاده می شود ، باید از یک نگهدارنده قابل تنظیم ( copy holder ) در کنار مانیتور استفاده کنید .
۱۱) برای جلوگیری از خطرات میادین الکترومغناطیسی ، هیچ گاه نباید در پشت مانیتور قرار گرفت .
▪ صفحه کلید :
۱) صفحه کلید مورد استفاده باید در دسترس فرد و در محلی قرار گیرد که در هنگام کار با آن ، ساعد و بازوها زاویه ای بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه ایجاد نمایند . در این حالت باز و باید به زمین عمود باشد و مچ نباید هیچ گونه فشاری را متحمل شود و نباید به بالا ، پایین یا داخل خم شود . برای این منظور می توان از تکیه گاه مخصوصی استفاده کرد .
۲) صفحه کلید باید از بدنه کامپیوتر مجزا باشد .
۳) صفحه کلید باید بطور دقیق در جلوی فرد قرار گیرد .
▪ ماوس :
۱) امروزه ماوس ها با شکل های مختلف وارد بازار شده اند.بنابراین انتخاب ماوس عامل مهمی در هنگام کار با کامپیوتر است (گردآوری : انجمن ناجی)
۲) حتی المقدور ماوس وصفحه کلید هم سطح باشند.
۳) در هنگام کار با موس ، مچ دست و ساعد بایستی دارای تکیه گاه باشند.
۴) از کلیدهای میانبر به جای استفاده از ماوس کمک بگیرید: مانندctrl+s برای ذخیره کردن و ctrl+pبرای چاپ کردن.
۵) از پدهایی (صفحه های مخصوص ماوس) که امروزه به عنوان پد طبی مطرح است، استفاده شود.
▪ نورپردازی محیط کار:
قرار دادن روشــنایی و انتخاب میزان مناســـبی از نور می تواند توانایی شخص را در هنگام دیدن تصاویر بر روی مانیتور افزایش دهد. اگر روشنایی بسیار زیاد باشد و یا نور بیش از اندازه مناسب بر روی صفحه مانیتور بیافتد ، برای دیـدن تصـاویـر بر روی مانیـتور دچــار مشـکل شــده و نمی توان تصاویر را به وضوح مشاهده کرد، بنابراین موجب خستگی چشم و سردرد می شود:
۱) میز کامپیوتر و مانیتور خود را به گونه ای در محیط کار قرار دهید که پشت به پنجره محیط کار باشد و نور بیرون ازاتاق بر روی مانیتور تابیده نشود و یا از پرده و نور گیر در پشت پنجره ها استفاده شود تا از ورود نور درخشان جلوگیری شود.
۲) ازنورهای مهتابی وخورشیدی بطور ترکیبی در محیط کار استفاده شود تا روشنایی مناسبی جهت خواندن در اختیار داشته باشید.
۳) در صورت استفاده از چراغ های مطالعه، منبع نور را به موازات خط دید خود قرار دهید.
۴) در صورتی که از مانیتور LCDاستفاده می شود،میزان روشنایی بیشتری مورد نیاز است (گردآوری : انجمن ناجی)
۵) منابع روشنایی درخشان که در پشت صفحه نمایش قرار دارند می توانند برای کاربران با کامپیوتر مشکل ایجاد کنندو در واقع دیدن صفحه کار را بطور واضح برایتان مشکل می سازد.
▪ باسک های بی ربط
ارگونومی رشته ای از علوم با بدست آوردن بهترین ارتباط میان کاربران و محیط کار تعریف می شود . ارگونومی با ارزیابی قابلیت ها و محدودیتهای انسان ( بیومکانیک و آنتروپومتری ) ، استرس های کاری و محیطی ( فیزیولوژی کار و روانشناس صنعتی ) ، خستگی ( فیزیولوژی کار و روانشناس صنعتی ) ، طراحی و آموزش و طراحی ایستگ